US Army posiada flotę małych i średnich samolotów turbośmigłowych różnych typów, które wykonują zadania z zakresu zwiadu elektronicznego (ELINT – Electronic Intelligence), komunikacyjnego (COMINT – Communications Intelligence), mapowania, geolokalizacji oraz radiodetekcji i namierzania kierunkowego (RADAR – Radio Assisted Detection and Ranging). Należą do niej takie platformy jak: Beechcraft RC-12X GRCS, rodzina samolotów Beechcraft MC-12S EMARSS oraz de Havilland Canada EO-5C ARL-M. Do niedawna wykorzystywała również samoloty Bombardier RO-6A ARL-E.
Na początku lat 70. XX w. armia amerykańska rozpoczęła użytkować dwusilnikowe, turbośmigłowe samoloty dyspozycyjne typu Beechcraft U-21 zmodyfikowane jako platformy zwiadu elektronicznego i komunikacyjnego (JU-21A, RU-21B i RU-21D) oraz jako samoloty zakłócania elektronicznego (RU-21C). W latach 80. zastąpiły je dwusilnikowe, turbośmigłowe samoloty pasażerskie Beechcraft C-12D Huron, które zmodyfikowano do wersji zwiadu elektronicznego RC-12D Guardrail. W samolotach tych zainstalowano system zwiadowczy typu GRCS (Guardrail Common Sensor System). Kolejne egzemplarze samolotów C-12D otrzymały różniące się od siebie wersje systemu GRCS. Oznaczono je jako: RC-12G, RC-12H, RC-12K, RC-12N, RC-12P oraz RC-12Q.
W 2011 r. do służby weszło 19 egzemplarzy oznaczonych jako RC-12X. Otrzymały one opracowaną przez firmę Northrop Grumman unowocześnioną wersję systemu GRCS. W grudniu 2017 r. Northrop Grumman otrzymał kontrakt na modernizację i unifikację do ulepszonego standardu X całej floty samolotów GRCS składającej się wówczas z ok. 48 egzemplarzy RC-12H, RC-12K, RC-12N, RC-12P, RC-12Q oraz RC-12X. Oprócz zunifikowanego systemu GRCS, samoloty otrzymały również nowe pakiety awioniki oraz systemów łączności.
W ramach oddzielnego kontraktu firma Sierra Nevada Corp. rozpoczęła program kompleksowej modernizacji systemu GRCS. Pierwsze dwa egzemplarze ze zmodernizowanym systemem GRCS armia odebrała w marcu 2021 roku. RC-12X są podstawową platformą zwiadu elektronicznego i komunikacyjnego (ELINT i COMINT) US Army bliskiego zasięgu. Samoloty te wykorzystywane są również do mapowania i geolokalizacji obiektów naziemnych oraz budowania elektronicznego i wizualnego obrazu pola walki w czasie rzeczywistym.
W sierpniu 2014 r. US Army rozpoczęła program wdrożenia 24 samolotów rozpoznawczo-zwiadowczych średniej wysokości typu EMARSS (Enhanced Medium Altitude Reconnaissance and Surveillance System). Głównym wykonawcą w programie była firma L-3 Communications (obecnie: L3Harris Technologies). Jako platformę bazową wykorzystano dwusilnikowe, turbośmigłowe samoloty pasażerskie typu Beechcraft King Air 350 oraz King Air 350ER (Extended Range), posiadane przez US Army samoloty Beechcraft C-12 wyposażone w taktyczne systemy zwiadowcze CH-A (Constant Hawk-Afghanistan) oraz TACPOC-LiDAR (Tactical Operations-Light Detection and Ranging), jak również należące poprzednio do sił powietrznych (USAF) samoloty zwiadowcze typu MC-12W LPA (Liberty Project Aircraft).
Opracowano cztery wersje systemu EMARSS: EMARSS-S (wersja zwiadu elektronicznego z systemem obserwacji i transmisji obrazu w wysokiej rozdzielczości), EMARSS-G (wersja zwiadu geoprzestrzennego z systemem laserowego pomiaru odległości), EMARSS-M (wersja z uniwersalnym systemem rozpoznania w spektrum elektromagnetycznym) oraz EMARSS-V (wersja wyposażona w systemy zwiadu elektronicznego oraz radar pokładowy typu SAR pozwalający na wykrywanie i śledzenie pojazdów i spieszonych celów ruchomych). Wszystkie samoloty z systemami EMARSS oznaczono jako MC-12S. Ostatni z 24 MC-12S armia odebrała w 2019 roku. Samoloty te następnie zmodernizowano instalując w nich pakiet MEK (Mission Enhancement Kit) obejmujący nowe systemy awioniki i łączności oraz wzmocnione silniki turbośmigłowe PT6A-67A z kompozytowymi śmigłami.
W latach 1991-1998 armia wdrożyła do służby osiem platform rozpoznawczo-zwiadowczych tzw. małej wysokości, zbudowanych na bazie czterosilnikowych, turbośmigłowych samolotów pasażerskich typu de Havilland Canada (obecnie: Bombardier) DHC-7. Był to jeden egzemplarz wyposażony w system rozpoznania wizualnego oznaczony jako O-5A ARL-I (IMINT – Imagery Intelligence), dwa egzemplarze zwiadu komunikacyjnego oznaczone jako EO-5B ARL-C (COMINT) oraz pięć egzemplarzy tzw. wielofunkcyjnych, oznaczonych jako EO-5B ARL-M (Multifunction). W 2004 r. wszystkie O-5A i EO-5B oznaczono jako EO-5C. W 2019 r. rozpoczęto wycofywanie ze służby samolotów EO--5C. Nie zostały one jednakże całkowicie wycofane. Niektóre z egzemplarzy przesuniętych w stan magazynowy, w 2022 r. przywrócono ponownie do użytku.
Na początku 2016 r. US Army rozpoczęła program zakupu nowych samolotów zwiadowczych zbudowanych na bazie dwusilnikowych turbośmigłowych samolotów pasażerskich typu Bombardier DHC-8-Q315. Otrzymały one oznaczenie RO-6A ARL-E (Airborne Reconnaissance Low – Enhanced). Wyposażono je w systemy zwiadu elektronicznego (ELINT), radar pokładowy typu SAR pozwalający na wykrywanie i śledzenie ruchomych celów (GMTI/DMTI), wielospektralny system obserwacji i transmisji obrazu w wysokiej rozdzielczości (EO/IR/HI) oraz łącze satelitarne dalekiego zasięgu (BLOS).
Do początku 2020 r. armia odebrała cztery egzemplarze RO-6A, zapowiadając zakup pięciu kolejnych. Jednakże armia zamroziła dalszą realizację programu. Na początku 2022 r. ogłoszono zamiar wycofania wszystkich RO-6A ze służby. Plan ten zrealizowany został do końca 2022 r.
Jednocześnie z wycofaniem RO-6A, armia zapowiedziała również redukcję flot samolotów MC-12S EMARSS oraz RC-12X GRCS. Działania te mają związek z zakrojonym na szeroką skalę planem modernizacji oraz unifikacji floty samolotów zwiadowczych i rozpoznawczych w ramach programów HADES oraz ATHENA.
W listopadzie 2019 r. US Army przyznała firmie Leidos kontrakt na budowę powietrznego systemu rozpoznania i wywiadu oraz namierzania obiektów naziemnych nazwanego ARTEMIS (Aerial Reconnaisance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System). Firma Leidos zainstalowała system ARTEMIS w dwóch samolotach dyspozycyjnych typu Bombardier Challenger 650. Samoloty są własnością firmy Leidos, a ich załogi to cywilni kontraktorzy armii.
To jest skrócona wersja artykułu. Zobacz pełny artykuł w nowym wydaniu czasopisma Lotnictwo Aviation International >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu