Konsorcjum Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o.o. przeprowadziło 28 listopada 2023 na poligonie Lipa koło Nowej Dęby pierwszy test silnika rakietowego na stały materiał pędny o średnicy 610 mm. Jest to jeden z kamieni milowych projektu „Opracowanie trójstopniowego suborbitalnego systemu rakietowego do wynoszenia ładunków badawczych”, realizowanego przy dofinansowaniu z konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka – Technologie Kosmiczne 5.1.1.1/2019, nr umowy POIR.01.01.01-00-0834/19-00 (szerzej w WiT 8/2023).
Celem testu było sprawdzenie działanie układu napędowego, którego koncepcja, pełny proces technologiczny i wykonanie są dziełem wspomnianego krajowego zespołu. W jego ramach zweryfikowano m.in. działanie użytych materiałów ablacyjnych, strukturalnych i pędnych. Lider projektu – Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. – wykonały prace związane z technologią wytwarzania materiałów ablacyjnych i elementów złącznych. Za projekt, obliczenia, produkcję struktury kompozytowej silnika i testy silnika, a później i rakiety odpowiada Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Paliwo kompozytowe i linia produkcyjna zostały przygotowane przez ZPS „GAMRAT" Sp. z o.o. „GAMRAT” potwierdził po czerwcowym teście silnika o średnicy 300 mm do rakiety suborbitalnej o masie materiałów pędnych wynoszącej 100 kg zdolność do produkcji jeszcze większych zespołów napędowych.
Silnik wytworzył w teście ponad 1 200 000 Ns impulsu właściwego przy masie materiałów pędnych sięgającej blisko 500 kg. Prezentacja takiego układu napędowego to kolejny krok, jaki konsorcjum poczyniło do potwierdzenia gotowości do opracowania i wdrożenia w jego ramach produkcji bardziej złożonych systemów rakietowych. W ramach projektu opracowywany jest szereg technologii z obszarów: sterowania, nawigacji, struktur i systemów napędowych do zastosowania w programach rakiet kosmicznych, przeciwlotniczych oraz pocisków taktycznych „ziemia-ziemia”.
Rozwiązanie cechuje się potwierdzonymi w teście, nie gorszymi parametrami balistycznymi niż pozyskiwane od niedawna przez Siły Zbrojne RP analogiczne pociski do polowych systemów rakietowych Homar-A i Homar-K i może stanowić zaczątek do rozwoju własnej amunicji tego typu. Potwierdzenie kompetencji w dziedzinie ustanowienia procesu produkcyjnego w oparciu o wytworzone w Polsce składowe tożsamego rozwiązania napędu rakietowego do amunicji tych systemów jest pierwszym elementem w drodze do ustanowienia krajowych możliwości produkcyjnych. Konsorcjum jest gotowe merytorycznie kontynuować prace nad kolejnymi etapami rozwoju układów składowych w oparciu o opracowane do tej pory narzędzia do projektowania, testowania, zdobytą wiedzę i budowany w mikroskali łańcuch dostaw materiałów.
Niewątpliwa potrzeba uzyskania niezależności kraju od zagranicznych dostaw, które w razie konfliktu – jak pokazują doświadczenia współczesnych konfliktów zbrojnych – mogą nie osiągać wystarczających wielkości dodatkowo potwierdza, że wytworzona konstrukcja wpisuje się w priorytetowe potrzeby dostaw dla Wojsk Rakietowych i Artylerii Wojsk Lądowych. Pociski taktyczne „ziemia-ziemia” zwalczają różne cele i służą m.in. do: neutralizacji zagrożeń ze strony środków napadu powietrznego, niszczenia ważnych celów naziemnych – m. in. węzły logistyczne, lotniska, drogi, przeprawy, centra dowodzenia, stacje radarowe, sprzęt opancerzony i umocnienia. Te krytyczne dla prowadzenia walk cele znajdują się zazwyczaj w znacznym oddaleniu od linii frontu, ale ich znaczenie może być krytyczne dla prowadzonych działań. Potrzeba bezpieczeństwa państwa w tej materii jest niezaprzeczalna i takie uniwersalne systemy od tego roku są w uzbrojeniu Wojska Polskiego, jednak liczba pocisków pozyskiwana w ramach umów międzyrządowych jest ograniczona i ściśle limitowana. W razie realnego konfliktu własna produkcja jest gwarantem podtrzymania ciągłości dostaw i skutecznego spowolnienia wszelkich prób ataku ze strony lotnictwa oraz sił lądowych przeciwnika. Dzięki możliwości utrzymania przewagi liczebnej lub przewadze zasięgu dzięki zastosowaniu nowego systemu napędowego, pocisk taktyczny uniemożliwi kontrataki i kontrolę kluczowych linii zaopatrzenia. Amunicja dostosowana będzie do konkretnych celów właściwych naszej sytuacji geopolitycznej i tego typu pocisk, mimo „bańki antydostępowej” agresora, udowodnił że cechuje się ze względu na swoje parametry wysoką skutecznością w przełamywaniu obrony.
Prace rozpoczęte przez WZL Nr 1 i WITU już w 2020 r. zidentyfikowały konkretne potrzeby związane z rozwojem kompetencji rakietowych. Prace związane z rozwojem rakiety trójstopniowej (w tym własnych układów i algorytmów sterowania, precyzyjnych napędów, nawigacji i elektroniki dla rakiet), silnika o średnicy 610 mm i rozwinięcie zdolności produkcyjnych w ZPS „GAMRAT” umożliwiły materializację myśli konstrukcyjnych w zastosowaniu dla przemysłu kosmicznego i zademonstrowanie ich realnego wykonania oraz działania. Przy obecnym zapleczu możliwe jest rozpoczęcie produkcji o wielkości 50 silników rocznie. Wyrazić należy nadzieję na zainteresowanie potencjalnych odbiorców zainicjowanymi pracami i umożliwienie kontynuację rozwoju rozwiązań w celu zmaterializowania docelowego rozwiązania.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o.o.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
"W ramach projektu opracowywany jest szereg technologii z obszarów: sterowania, nawigacji, struktur i systemów napędowych do zastosowania w programach rakiet kosmicznych, przeciwlotniczych oraz pocisków taktycznych „ziemia-ziemia”.Czyli... pociski p/lot i ziemia-ziemia dla armii będą opracowane i produkowane w polskich zakładach?
Brawo,już przed II wojną światową myślano o tym.
Czyli jakby była potrzeba można taką rakietę wykorzystać do pocisków balistycznych . Do Moskwy powinien dolecieć ?
naszego polskiego silnika rakietowego poczekamy po żyjemy i zobaczymy kto w końcowym etapie się pod nim pod piszę i czuj on będzie ... Polska miała wiele przeróżnych projektów i gdzie one są oto polska nie walczy ...