12 listopada stocznia thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii zaliczyła dwa kamienie milowe programów okrętów podwodnych dwóch typów, budowanych dla Korpusu Morskiego Sił Obronnych Państwa Izrael.
Tego dnia w kilońskim zakładzie niemieckiego holdingu stoczniowego zwodowano i ochrzczono okręt podwodny INS Drakon typu Dolphin AIP i rozpoczęto budowę prototypowej jednostki nowej serii.
Drakon jest trzecim i ostatnim okrętem swojego typu. Dwa pierwsze (Tanin i Rahav) przekazano zamawiającemu w latach 2014 i 2016. Długi okres do zdania Drakona wynikał z faktu jego poważnej modernizacji, niewykluczone, że rozpoczętej już w trakcie budowy. Otrzymał on znacznie wydłużoną obudowę kiosku, kryjącą nieujawnione urządzenia/systemy, związane najprawdopodobniej z transportem wyposażenia sił specjalnych, pojazdów bezzałogowych bądź uzbrojenia. Ten niezwykły kiosk ujawniono wraz z wizualizacją jednostek nowego typu – Dakar – zakontraktowanych w styczniu 2022 roku. Tym większe zdziwienie towarzyszyło wytoczeniu Drakona z hali stoczni kilka miesięcy później. Wszystko wskazuje na to, że modernizacja ostatniego Dolphina stanowiła „wprawkę” do rozwiązania przewidzianego dla Dakarów.
Trzy Dakary zastąpią pierwszą partię okrętów typu Dolphin (Dolphin, Leviathan i Tekumah), zbudowaną w stoczni Nordseewerke w Emden w latach 1992-2000. Zgodę na ich budowę dla Izraela wydał niemiecki rząd federalny w 2017 roku.
Jednostki typu Dolphin AIP i Dakar są (będą) wyposażone w napęd AIP, działający bez dostępu powietrza atmosferycznego, PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, ogniwo paliwowe z membraną polimerową).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu