10 stycznia w stoczni SIMA (Servicios Industriales de la Marina) w Callao odbyła się uroczystość rozpoczęcia prac przy nowych jednostkach dla Marina de Guerra del Perú.
Cechą czyniącą tę uroczystość unikalną jest liczba jednocześnie realizowanych przedsięwzięć. Jednego dnia, w jednej placówce, rozpoczęto bowiem palenie blach dla aż czterech nowych jednostek należących do trzech różnych klas. Wydarzenie to swoją obecnością uświetnili najważniejsi politycy i wojskowi z Peru z prezydentem tego państwa Panią Dina Ercilia Boluarte Zegarra na czele.
Ceremonia była efektem umowy zawartej pomiędzy południowokoreańskim koncernem stoczniowym HD Hyundai Heavy Industries a Ministerstwem Obrony Peru, o której poinformowano opinię publiczną 29 marca ubiegłego roku. Przypomnijmy, że opiewała ona na kwotę 462,9 mln USD i w jej ramach zbudowana zostanie: fregata, okręt patrolowy oraz dwa lekkie okręty desantowe.
W przypadku pierwszej z wymienionych jednostek, to strona południowokoreańska zaoferowała fregatę bazującą na projekcie HDF 3200. Legitymować się ona będzie wypornością pełną ok. 3400 ton przy wymiarach 127x14,9x4,0 m, prędkością maksymalną 26,5 węzłów oraz zasięgiem 6000 Mm. Okręt uzbrojony zostanie w kierowane pociski przeciwokrętowe, wyrzutnie pionowe do pocisków przeznaczonych do zwalczania środków napadu powietrznego oraz trójwspółrzędny system radiolokacyjny. Okręt patrolowy z kolei bazować będzie na projekcie HDP 2200 charakteryzującym się wypornością pełną ok. 2200 ton przy wymiarach 94,4x14,3 m. Napęd skonfigurowany ma zostać w układzie CODAD z czterema silnikami wysokoprężnymi Hyundai HiMSEN (Hi-touch Marine & Stationary Engine). Prędkość maksymalna wynosić ma 22 węzły, a ekonomiczna, przy której zasięg szacowany jest na 5500 Mm, wynosić będzie 15 węzłów. Jednostka ta otrzymać ma pokład misyjny dla dwóch modułów skonteneryzowanych. Jednostki desantowe z kolei będą lokalną odmianą projektu HDL 1500 o wyporności pełnej 1500 ton i wymiarach 58x13,2 m. Prędkość maksymalna wynosić ma 10 węzłów a zasięg 1500 Mm. LCU ma mieć możliwość transportu co najmniej siedmiu kołowych transporterów opancerzonych lub zamiennie co najmniej 20 kontenerów TEU.
Zgodnie z warunkami zawartej umowy koreański koncern zapewnić ma projekt zamówionych jednostek, niezbędny transfer technologii, a także wsparcie materiałowe oraz techniczne. Przekazanie gotowych jednostek odbiorcy następować ma począwszy od 2029 roku.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że właśnie zainicjowany program morski Peru nie ma zakończyć się na tych czterech jednostkach, planowane jest bowiem rozszerzenie go o kolejne pięć fregat (docelowo zastąpić mają one siedem eksploatowanych od 1980 roku fregat typów Lupo oraz Carvajal), cztery okręty patrolowe oraz dwa desantowe. Z kronikarskiego obowiązku należałoby wspomnieć, że w postępowaniu przetargowym HD Hyundai Heavy Industries pokonał m.in. trzy europejskie koncerny tj: hiszpańską Navantię, włoską Fincantieri oraz holenderskiego Damena. Na liście zainteresowanych znajdowały się także koncerny ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii. Strona peruwiańska wystosowała kompleksowe wymagania związane z nowym programem morskim, ocenie podlegało między innymi: projekt oraz możliwości takiej jednostki, cena, czas budowy, wsparcie techniczne oraz deklarowany zakres współpracy z SIMA.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu