Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zwiększanie możliwości samolotów EA-18G Growler

Samolot EF-18G Growler z podwieszonym pod prawym skrzydłem zasobnikiem AN/ALQ-249 NGJ-MB. Fot. US Navy.

Marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) chce zwiększyć możliwości bojowe samolotów walki elektronicznej Boeing EA-18G Growler poprzez modyfikację ich stacji radiolokacyjnych.

Samoloty bazowania pokładowego EA-18G wyposażone są w stacje radiolokacyjne z matrycą aktywnego skanowania fazowego (AESA) typu Raytheon AN/APG-79, takie same jakie posiadają myśliwce F/A-18E/F Super Hornet. Marynarka wojenna wraz z firmą Raytheon analizują możliwość modyfikacji radarów w taki sposób, aby mogły aktywnie zakłócać naziemne stacje radiolokacyjne przeciwnika. Wprzęgnięcie radarów pokładowych w system walki elektronicznej samolotów EA-18G mogłoby zwiększyć ich możliwości ofensywne.

W skład pakietu walki elektronicznej EA-18G wchodzą: system odbioru sygnałów radiowych AN/ALQ-218, system zakłócania komunikacji radiowej AN/ALQ-227 CCS oraz taktyczny system zakłócania AN/ALQ-99F TJS w podwieszanych zasobnikach walki elektronicznej (maksymalnie pięć). Pakiet walki elektronicznej jest sprzężony z radarem AN/APG-79, dzięki czemu może on korzystać z odczytów pokładowej stacji radiolokacyjnej w celu wykrywania i namierzania kierunkowego celów.

 EA-18G z dywizjonu VAQ-139 „Cougars” z zasobnikami walki elektronicznej AN/ALQ-99. Fot US Navy

Wykorzystanie radaru typu AESA jako dodatkowego emitera zakłóceń jest jak najbardziej możliwe. Funkcję taką pełni np. radiolokator Northrop Grumman AN/APG-81 instalowany w myśliwcach 5. generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II. Będące na wyposażeniu samolotów bojowych stacje radiolokacyjne typu AESA mogą pasywnie „słuchać” transmisje radarowe przeciwnika. Dzięki temu mogą wykrywać wrogą emisję bez ujawniania własnej obecności w spektrum elektromagnetycznym. Technologia AESA pozwala na szybkie przetwarzanie informacji o radarze przeciwnika, jego trybie i paśmie działania oraz generowanie odpowiedniej, skupionej wiązki zakłócającej.

Wykorzystywanie radaru pokładowego jako systemu walki elektronicznej ma jednakże swoje ograniczenia. Radar może skutecznie operować jedynie w przedniej półsferze samolotu. Gdy działa w trybie zakłócania nie może też w pełnym zakresie pełnić swojej podstawowej funkcji, czyli wykrywania i śledzenia samolotów przeciwnika.

Modyfikacja stacji radiolokacyjnych AN/APG-79 mogłaby zwiększyć możliwości ofensywne samolotów EA-18G w okresie oczekiwania na dostawę pierwszych zasobników walki elektronicznej nowej generacji AN/ALQ-249 NGJ-MB (Next Generation Jammer Mid-Band). W lipcu 2021 r. US Navy przyznała firmie Raytheon kontrakt na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej zasobników średniopasmowych NGJ-MB. Ich dostawy mają rozpocząć się w roku 2023. W kolejnych latach na wyposażenie EA-18G mają wejść również zasobniki niskopasmowe NGJ-LB (Low-Band) oraz wysokopasmowe – NGJ-HB (High-Band). Wszystkie trzy typy zasobników NGJ mają zastąpić używane obecnie zasobniki AN/ALQ-99, które stają się pomału przestarzałe. NGJ-MB posiadają matryce aktywnego skanowania fazowego podobne do stosowanych w pokładowych radarach typu AESA.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc