Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Żurawie do nowych Kormoranów II zakontraktowane

Żuraw Heila HLRM 35/5S na ORP Albatros. Fot. Tomasz Grotnik

Pod koniec ubiegłego roku stocznia Remontowa Shipbuilding zamówiła trzy żurawie hydrauliczne do kolejnej serii niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej RP.

Okręty te otrzymają takie same urządzenia, jak drugi i trzeci okręt pierwszej serii, czyli OORP Albatros (602) i Mewa (602). Chodzi o żurawie hydrauliczne z ramieniem teleskopowym łamanym Heila HLRM 35/5S. Producentem jest włoska firma Heila Cranes S.p.A., zaś umowę zawarto z jej polskim przedstawicielem, spółką NAVHYD.COM sp. z o.o. z Gdyni.

Żurawie Heila serii HLRM są przeznaczone do dużych obciążeń. Podnoszenie odbywa się za pomocą haka poruszanego przez wciągarkę hydrauliczną, a także haka sztywno zawieszonego na końcu wysięgnika, przy zachowaniu stałego momentu podnoszenia. Urządzenia te na wspomnianej parze seryjnych niszczycieli min zastąpiły żuraw Hiab XS 544 HIPRO, który zamontowano na prototypowym ORP Kormoran (601). Tym sposobem osiągnięto standaryzację, ponieważ żurawie Heila (HLRM 45/3S) zostały zamontowane na sześciu holownikach uniwersalnych typu B860, zbudowanych dla Marynarki Wojennej RP przez Remontową Shipbuilding S.A. w latach 2017-2021. Ponadto żurawie Heila trafiły na zmodernizowane kutry ratownicze R-14 Zbyszko i R-15 Maćko (HLRM 35/2S), jak też zmodernizowane okręty patrolowe Morskiego Oddziału Straży Granicznej SG-311 i SG-312 (HLM 25/3S).

Umowę na drugą trójkę niszczycieli min typu Kormoran II zawarto w połowie ubiegłego roku. Ich budowa rozpocznie się od cięcia blach do produkcji jednostki B258/4, co ma nastąpić w kwietniu tego roku. Trwa przy tym kontraktowanie innego ważnego wyposażenia tych okrętów. Do tej pory zakupiono m.in. zintegrowane mostki nawigacyjne, pojazdy podwodne Gavia Defence, Hugin i Double Eagle SAROV., sonary KATFISH 180 czy systemy artyleryjskie OSU-35K.

Druga trójka Kormoranów II trafi do 12.Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, bazującego w Świnoujściu. Okręty buduje konsorcjum przemysłowce złożone z: Remontowej Shipbuilding S.A. z Gdańska (lider), PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. z Gdyni i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. z Gdyni.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc