Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zmodyfikowany Leopard 2A4 na froncie ukraińskim

Zmodyfikowane ukraińskie Leopardy 2A4 trafiły już najwyraźniej na front. Fot. Internet

1 lipca w Internecie opublikowano zdjęcia zmodyfikowanych czołgów Leopard 2A4 w barwach Sił Zbrojnych Ukrainy. Czołgi są już na froncie, a ich konfiguracja różni się od pierwszych zapowiedzi.

W odróżnieniu od pierwszych opublikowanych zdjęć (Czołg Leopard 2A4 z pancerzem reaktywnym Kontakt-1/ZBiAM.pl) czołg nie otrzymał żadnego opancerzenia dodatkowego przedniej części kadłuba. Burty, zgodnie z ukraińskim zwyczajem (który stał się podstawą dla szerokiej gamy memów sugerujących, że montowanie na wszystkim pancerza reaktywnego pozwala na samoidentyfikację człowieka, a nawet nie tylko, jako Ukraińca), obłożono już licznymi kostkami pancerza reaktywnego, najwyraźniej typu Kontakt-1. Również wieża otrzymała wiele osłon dodatkowych, i to bardziej zróżnicowanych. Obok licznych modułów pancerza reaktywnego ułożonych równolegle do płyt pancernych wieży na jej burtach i pod kątem z przodu, zastosowano również prosty, cienki stalowy ekran chroniący dodatkowo osłonę jarzma armaty i sprzężonego z nią karabinu maszynowego. Ułożenie pancerza reaktywnego chroniącego przód wieży odchylonego pod różnymi kątami wraz z zastosowanymi dodatkowo gumowymi fartuchami upodabniają wieżę Leoparda 2A4 do czołgów takich jak T-80UD (a raczej do modyfikowanych w celu pełnienia funkcji „agresorów” czołgów zachodnich, ucharakteryzowanych na T-80, T-72 itd.). Być może to celowy zabieg, żeby utrudnić identyfikację jednych z najlepszych czołgów w ukraińskim arsenale, których jednak Siły Zbrojne Ukrainy mają niewiele. Pancerz dodatkowy powinien znacząco podnieść przeżywalność leciwego już pojazdu, co  w warunkach konfliktu pełnoskalowego jest szczególnie cenne. Brak pancerza dodatkowego przodu kadłuba, który nie zapewnia pełnej ochrony właściwie od ponad 30 lat, z pewnością ogranicza korzyści wynikające z zastosowania licznych modułów pancerza reaktywnego na innych płaszczyznach wozu. Na razie nie wiadomo, czy czołgi przeszły inne modyfikacje.

Kontakt-1 został opracowany w instytucie NII Stali w 1982 r. i był stosowany jako element opancerzenia sowieckich czołgów: T-64BW, T-72B, T-80BW, T-55AMW i innych. Z czasem częściowo został zastąpiony przez nowszy Kontakt-5 (z elementami roboczymi 4S22) i inne, choć nie w całości. Mimo, że Kontakt-1 zaliczany jest do pierwszej generacji pancerzy reaktywnych, stanowi stosunkowo tani sposób na zwiększenie odporności pojazdów opancerzonych przeciwko starszym typom kumulacyjnej amunicji przeciwpancernej. Dlatego też od początku wojny na Ukrainie jest powszechnie stosowany po obydwu stronach frontu do wzmacniania opancerzenia przeróżnych pojazdów opancerzonych. Ukraińcy już niemal rok temu modyfikowali w ten sposób ekspolskie T-72M1R, Rosjanom zaś zdarza się instalować Kontakt-1 nawet na stosunkowo lekko opancerzonych pojazdach kołowych i gąsienicowych (pojazdy klasy MRAP, bwp BMP-1 i inne), jednak w ich wypadku poprawne działanie pancerza reaktywnego może być tak samo groźne, jak wybuch pocisku z granatnika przeciwpancernego.

 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc