Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Zmodernizowany bombowiec Tu-160M – odzyskiwanie dawnych kompetencji

Rosjanie oblatali bombowiec Tu-160M wyposażony w nowe silniki. Fot. Piotr Butowski

3 listopada rosyjska Połączona Korporacja Lotnicza ogłosiła, że zmodernizowany bombowiec strategiczny Tu-160M wykonał swój pierwszy lot z silnikami nowej produkcji NK-32-02.

Lot wykonany z lotniska zakładu w Kazaniu trwał 2 godziny i 20 minut na wysokości do 6000 m; dowódcą załogi był pilot doświadczalny Tupolewa Anri Naskidianc. Przypomnijmy, że Tu-160M (numer boczny 14, rejestracja RF-94103, nazwa własna Igor Sikorsky) wykonał swój pierwszy lot jeszcze ze starymi silnikami 2 lutego 2020 r.

Wznowienie produkcji silników Kuzniecow NK-32 w zakładzie w Samarze to jeden z najważniejszych etapów programu wznowienia produkcji bombowców Tu-160 i modernizacji obecnego parku tych samolotów. Firma Kuzniecow z Samary dostała kontrakt na nowe silniki turboodrzutowe NK-32-02 w sierpniu 2014 r., po prawie 25-letniej przerwie w produkcji; prace przygotowawcze ruszyły kilka lat wcześniej. Silnik obecnej produkcji to zmodernizowana wersja NK-32-02 (inaczej NK-32 serii 02). Silnik NK-32-02 faktycznie zbudowano jeszcze w 1987 r., ale nie zdążył on wtedy przejść pełnych prób i wejść do produkcji z powodu braku pieniędzy.

Ulepszenia w NK-32-02 w stosunku do NK-32 to nowe profile łopatek, zarówno sprężarki, jak i turbiny, poprawiona aerodynamika wewnętrzna i bardziej wydajne chłodzenie. W wyniku tego zmniejszyło się jednostkowe zużycie paliwa; ciąg 25 000 kG pozostał niezmieniony. Tupolew twierdzi, że w czasie prób z nowymi silnikami, jeszcze w latach 80., Tu-160 osiągnął zasięg 13 950 km z nominalnym ładunkiem składającym się z sześciu pocisków samosterujących Ch-55 zrzuconych w połowie trasy, o 1650 km więcej, niż w wersji bazowej Tu-160.

Na bazie gazogeneratora silnika NK-32-02 (izdielije R) projektowany jest także nowy silnik izdielije RF dla kolejnego rosyjskiego bombowca strategicznego PAK DA.

Decyzja o tym, aby wznowić produkcję seryjną bombowców strategicznych Tu-160 zapadła na początku 2015 r.; publicznie ogłosił ją rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu w czasie wizyty w Kazaniu 29 kwietnia 2015 r. Jak wyjaśnił później wicepremier odpowiedzialny za przemysł zbrojeniowy Jurij Borisow, Rosja zdecydowała się wznowić produkcję Tu-160, gdyż poziom ryzyka technicznego w tym programie jest mniejszy, niż w programie bombowca strategicznego nowej generacji PAK DA. „Wraz z tym odsunęliśmy na później plany budowy PAK DA, aby (przedtem) nabrać doświadczenia i odtworzyć technologie”.

Według Jurija Borisowa, zmodernizowany Tu-160M „zadawala Siły Zbrojne do granicy lat 2050., a być może i 2060.”. 25 stycznia 2018 r. w Kazaniu, w obecności Władimira Putina rosyjskie Ministerstwo Obrony podpisało zamówienie na dziesięć bombowców Tu-160 nowej produkcji po 15 miliardów rubli (270 mln dolarów) za sztukę. Według zapowiedzi, pierwszy zbudowany całkowicie od nowa Tu-160M ma wystartować w 2021 r., a w 2023 ma ruszyć produkcja seryjna w tempie trzech samolotów rocznie.

Wznowienie produkcji Tu-160 wymaga rekonstrukcji oprzyrządowania produkcyjnego zakładu w Kazaniu, w tym do produkcji wielkowymiarowych paneli z tytanu potrzebnych do wykonania skrzydła Tu-160. W 2018 r. ruszyła budowa w Kazaniu nowej hali o rozmiarach 100 x 300 m do montażu Tu-160M, a w dalszej przyszłości – bombowców strategicznych nowej generacji PAK DA.

Inne firmy dostały kontrakty na podzespoły dla Tu-160M. Firma Aerosiła wznawia produkcję mechanizmów zmiany skosu skrzydła Tu-160, Gidromasz zaś będzie produkować podwozia. Bombowiec Tu-160M dostał nową stację radiolokacyjną NW1.70 z rodziny Nowiełła, wyprodukowaną przez firmę Zasłon z St. Petersburga. Biuro projektowe UKBP w Uljanowsku opracowało nowy system wyświetlania danych ze „szklaną” kabiną. Firma Poliot z Niżnego Nowogrodu wykonała system łączności S-505-70. Samolot jest wyposażony w nowy automatyczny system sterowania ABSU-200MC i kompleks nawigacyjny K-042KM (NO-70M) z układem nawigacji bezwładnościowej BINS-SP-1, układem astronawigacyjnym ANS-2009M, dopplerowskim radarem nawigacyjnym DISS-021-70, odbiornikiem systemu nawigacji satelitarnej A737DP i komputerem nawigacyjnym.

Zabudowano całkowicie nowy system samoobrony Redut-70M, a także system rozpoznania BKR-70M. Znaczna część nowego wyposażenia, w tym stacja radiolokacyjna Nowiełła i system samoobrony Redut, jest zunifikowana z systemami zmodernizowanego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3M, którego próby w locie rozpoczęły się 28 grudnia 2018 r.

Program wznowienia produkcji Tu-160 to najbardziej ambitny, obok uruchomienia produkcji trudno wykrywalnego samolotu myśliwskiego Su-57, program wojskowego przemysłu lotniczego Federacji Rosyjskiej. Nie zapominajmy jednak, że faktycznie jest to zaledwie odtworzenie tego, co ZSRR robił 30 lat temu.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Zmodernizowany bombowiec Tu-160M – odzyskiwanie dawnych kompetencji”

  1. Podkreślić należy ostatnie zdanie Autora, to wspaniała broń u schyłku prezydentury Cartera w USA powstał B-1A, Tu-160 to tani sowiecki odpowiednik, B1-B Reagana to był już inny nowocześniejszy i ambitniejszy projekt

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc