Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zmodernizowany bombowiec Tu-160M – odzyskiwanie dawnych kompetencji

Rosjanie oblatali bombowiec Tu-160M wyposażony w nowe silniki. Fot. Piotr Butowski

3 listopada rosyjska Połączona Korporacja Lotnicza ogłosiła, że zmodernizowany bombowiec strategiczny Tu-160M wykonał swój pierwszy lot z silnikami nowej produkcji NK-32-02.

Lot wykonany z lotniska zakładu w Kazaniu trwał 2 godziny i 20 minut na wysokości do 6000 m; dowódcą załogi był pilot doświadczalny Tupolewa Anri Naskidianc. Przypomnijmy, że Tu-160M (numer boczny 14, rejestracja RF-94103, nazwa własna Igor Sikorsky) wykonał swój pierwszy lot jeszcze ze starymi silnikami 2 lutego 2020 r.

Wznowienie produkcji silników Kuzniecow NK-32 w zakładzie w Samarze to jeden z najważniejszych etapów programu wznowienia produkcji bombowców Tu-160 i modernizacji obecnego parku tych samolotów. Firma Kuzniecow z Samary dostała kontrakt na nowe silniki turboodrzutowe NK-32-02 w sierpniu 2014 r., po prawie 25-letniej przerwie w produkcji; prace przygotowawcze ruszyły kilka lat wcześniej. Silnik obecnej produkcji to zmodernizowana wersja NK-32-02 (inaczej NK-32 serii 02). Silnik NK-32-02 faktycznie zbudowano jeszcze w 1987 r., ale nie zdążył on wtedy przejść pełnych prób i wejść do produkcji z powodu braku pieniędzy.

Ulepszenia w NK-32-02 w stosunku do NK-32 to nowe profile łopatek, zarówno sprężarki, jak i turbiny, poprawiona aerodynamika wewnętrzna i bardziej wydajne chłodzenie. W wyniku tego zmniejszyło się jednostkowe zużycie paliwa; ciąg 25 000 kG pozostał niezmieniony. Tupolew twierdzi, że w czasie prób z nowymi silnikami, jeszcze w latach 80., Tu-160 osiągnął zasięg 13 950 km z nominalnym ładunkiem składającym się z sześciu pocisków samosterujących Ch-55 zrzuconych w połowie trasy, o 1650 km więcej, niż w wersji bazowej Tu-160.

Na bazie gazogeneratora silnika NK-32-02 (izdielije R) projektowany jest także nowy silnik izdielije RF dla kolejnego rosyjskiego bombowca strategicznego PAK DA.

Decyzja o tym, aby wznowić produkcję seryjną bombowców strategicznych Tu-160 zapadła na początku 2015 r.; publicznie ogłosił ją rosyjski minister obrony Siergiej Szojgu w czasie wizyty w Kazaniu 29 kwietnia 2015 r. Jak wyjaśnił później wicepremier odpowiedzialny za przemysł zbrojeniowy Jurij Borisow, Rosja zdecydowała się wznowić produkcję Tu-160, gdyż poziom ryzyka technicznego w tym programie jest mniejszy, niż w programie bombowca strategicznego nowej generacji PAK DA. „Wraz z tym odsunęliśmy na później plany budowy PAK DA, aby (przedtem) nabrać doświadczenia i odtworzyć technologie”.

Według Jurija Borisowa, zmodernizowany Tu-160M „zadawala Siły Zbrojne do granicy lat 2050., a być może i 2060.”. 25 stycznia 2018 r. w Kazaniu, w obecności Władimira Putina rosyjskie Ministerstwo Obrony podpisało zamówienie na dziesięć bombowców Tu-160 nowej produkcji po 15 miliardów rubli (270 mln dolarów) za sztukę. Według zapowiedzi, pierwszy zbudowany całkowicie od nowa Tu-160M ma wystartować w 2021 r., a w 2023 ma ruszyć produkcja seryjna w tempie trzech samolotów rocznie.

Wznowienie produkcji Tu-160 wymaga rekonstrukcji oprzyrządowania produkcyjnego zakładu w Kazaniu, w tym do produkcji wielkowymiarowych paneli z tytanu potrzebnych do wykonania skrzydła Tu-160. W 2018 r. ruszyła budowa w Kazaniu nowej hali o rozmiarach 100 x 300 m do montażu Tu-160M, a w dalszej przyszłości – bombowców strategicznych nowej generacji PAK DA.

Inne firmy dostały kontrakty na podzespoły dla Tu-160M. Firma Aerosiła wznawia produkcję mechanizmów zmiany skosu skrzydła Tu-160, Gidromasz zaś będzie produkować podwozia. Bombowiec Tu-160M dostał nową stację radiolokacyjną NW1.70 z rodziny Nowiełła, wyprodukowaną przez firmę Zasłon z St. Petersburga. Biuro projektowe UKBP w Uljanowsku opracowało nowy system wyświetlania danych ze „szklaną” kabiną. Firma Poliot z Niżnego Nowogrodu wykonała system łączności S-505-70. Samolot jest wyposażony w nowy automatyczny system sterowania ABSU-200MC i kompleks nawigacyjny K-042KM (NO-70M) z układem nawigacji bezwładnościowej BINS-SP-1, układem astronawigacyjnym ANS-2009M, dopplerowskim radarem nawigacyjnym DISS-021-70, odbiornikiem systemu nawigacji satelitarnej A737DP i komputerem nawigacyjnym.

Zabudowano całkowicie nowy system samoobrony Redut-70M, a także system rozpoznania BKR-70M. Znaczna część nowego wyposażenia, w tym stacja radiolokacyjna Nowiełła i system samoobrony Redut, jest zunifikowana z systemami zmodernizowanego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3M, którego próby w locie rozpoczęły się 28 grudnia 2018 r.

Program wznowienia produkcji Tu-160 to najbardziej ambitny, obok uruchomienia produkcji trudno wykrywalnego samolotu myśliwskiego Su-57, program wojskowego przemysłu lotniczego Federacji Rosyjskiej. Nie zapominajmy jednak, że faktycznie jest to zaledwie odtworzenie tego, co ZSRR robił 30 lat temu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Zmodernizowany bombowiec Tu-160M – odzyskiwanie dawnych kompetencji”

  1. Podkreślić należy ostatnie zdanie Autora, to wspaniała broń u schyłku prezydentury Cartera w USA powstał B-1A, Tu-160 to tani sowiecki odpowiednik, B1-B Reagana to był już inny nowocześniejszy i ambitniejszy projekt

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc