15 stycznia media koreańskie poinformowały, że koncern Korea Aerospace Industries oraz władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich podpisały list intencyjny otwierający drogę do włączenia tego arabskiego państwa w projekt budowy i rozwoju średniego samolotu transportowego nowej generacji MC-X.
Arabski wkład w program może wynieść 3,2 mld USD i może otworzyć drogę do przyszłego zamówienia na potrzeby lotnictwa wojskowego ZEA. Należy pamiętać przy tym, że powyższe państwo (w przeciwieństwie do pozostałych krajów regionu) nie zrealizowało dotychczas wymiany obecnie eksploatowanego sprzętu – w przeszłości amerykański Departament Stanu autoryzował sprzedaż dwunastu Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules, jednak pomimo tego (dotychczas) nie doszło do zawarcia formalnej umowy. Z tego powodu uzupełnieniem dla ośmiu ciężkich Boeing C-17 Globemaster III są nadal wiekowe C-130H Hercules.
Koncern KAI ogłosił uruchomienie programu MC-X w kwietniu 2021 roku. Wstępne analizy biznesowe wskazywały, że potencjalne zapotrzebowanie rynku może objąć około 200 egzemplarzy – Ministerstwo Obrony Republiki Korei zadeklarowało pokrycie około 60% kosztów prac badawczo-rozwojowych. Zgodnie z upublicznionymi, wstępnymi, koncepcjami maszyna w bazowej wersji ma charakteryzować się możliwością przewozu do 20 ton na odległość do 6000 km. Napęd mają stanowić silniki turbośmigłowe, a obok zadań transportowych deklarowane jest opracowanie wersji specjalistycznych. W wariancie rozwojowym zasięg ma wzrosnąć do 8000 km (z ładunkiem 25 ton) - ta konstrukcja ma być napędzana przez silniki odrzutowe. Tego typu deklaracje wskazują, że KC-X ma być konkurentem dla amerykańskiego Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules, brazylijskiego Embraer KC-390 Millennium. Nie należy także zapominać o europejskim Airbus A400M Atlas oraz japońskim Kawasaki C-2. Co ciekawe, we wrześniu 2022 roku, maksymalną masę ładunku podniesiono już do 30 ton, a zasięg maksymalny określono na 7000 km (bez wskazania czy z ładunkiem czy bez).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu