Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Z wizytą w Task Force Air White Eagle

Stacjonujące w 22. BLT w Malborku samoloty Eurofighter wylatały ponad 400 godzin. W tym czasie odnotowano także 19 startów alarmowych. Fot. Łukasz Pacholski

8 listopada w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku miało miejsce spotkanie dziennikarzy z przedstawicielami kontyngentu Sił Powietrznych Włoch, który realizuje zadania wsparcia sojuszników z NATO w Europie Centralnej.

Włoski kontyngent, Task Force Air „White Eagle” został przebazowany do Malborka pod koniec lipca bieżącego roku. Składa się z około 130 osób personelu wojskowego oraz czterech samolotów bojowych Eurofighter – całość sił rekrutuje się z czterech skrzydeł lotnictwa wojskowego. Celem misji jest wsparcie sił sojuszniczych w ramach misji NATO AIr Policing. Jak wskazał dowódca kontyngentu, Salvatore Florio, dotychczas cztery samoloty spędziły w powietrzu ponad 400 godzin, co należy podkreślić wskaźnik gotowości operacyjnej wynosi 97%, co jest doskonałym wynikiem – szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę skalę działań. Od 1 sierpnia włoskie Eurofightery zrealizowały 19 startów alarmowych, których celem była interwencja w strefie odpowiedzialności powietrznej – zadania obejmowały identyfikację oraz obserwację zachowania rosyjskich samolotów wojskowych nad obszarami Morza Bałtyckiego. Jak wskazali Włosi, mowa zarówno o maszynach rozpoznawczych (Ił-20) oraz bojowych (Su-24, Su-27/30) wykonujących loty przede wszystkim z obszaru obwodu kaliningradzkiego.

Fot. Łukasz Pacholski

Włoski kontyngent ma zakończyć obecność w Polsce 30 listopada. Jest to pierwsza okazja tak długiej obecności samolotów bojowych Eurofighter w Polsce. Oznacza to okazję do zapoznania się specjalistów Wojska Polskiego z jednym z najnowocześniejszych konstrukcji tej klasy na świecie. Co należy podkreślić, obok F-16 Fighting Falcon i F-35 Lightning II, jest to także najliczniejszy typ odrzutowej maszyny bojowej w NATO. Poza Włochami są eksploatowane przez Republikę Federalną Niemiec, Hiszpanię oraz Wielką Brytanię. Dodatkowo konsorcjum Eurofighter sprzedało je do Austrii oraz państw bliskowschodnich (Arabii Saudyjskiej, Kataru, Omanu oraz Kuwejtu). Produkcja seryjna jest prowadzona cały czas, a nowe zamówienia napływają zarówno ze strony nowych klientów oraz dotychczasowych użytkowników.

Samoloty wykonują loty z pociskami AIM-120 AMRAAM oraz IRIS-T. Fot. Łukasz Pacholski

Prezentacja dla dziennikarzy w Malborku miała także jeden dodatkowy element – konsorcjum Eurofighter promuje swoją konstrukcję w Polsce. Przypomnijmy, w ramach deklaracji politycznych, Ministerstwo Obrony Narodowej poszukuje dostawcy 32 samolotów przewagi powietrznej, które miałyby uzupełnić potencjał Sił Powietrznych. W ramach swojej propozycji koncern Leonardo, odpowiedzialny za promocję Eurofightera w Polsce, wskazuje na możliwość integracji polskiego przemysłu obronnego w program powyższej konstrukcji zarówno w zakresie obsługi oraz produkcji komponentów. Co należy podkreślić, Eurofighter nadal znajduje się na etapie rozwoju technologicznego, co powoduje, że przez najbliższe lata będzie systematycznie modernizowany w celu dominacji na polu walki przyszłości.

Fot. Łukasz Pacholski

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Z wizytą w Task Force Air White Eagle”

  1. I takie maszyny byłyby przydatne, to raz. Dwa, można wejść do kooprodukcji - Amerykanie pod tym względem nie są elastyczni, bo za małym klientem jesteśmy...

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc