reklama Helikon-Tex

Wypadki i incydenty lotnicze samolotów i śmigłowców wojskowych oraz służb porządku publicznego w sierpniu 2016 roku

Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykliczny przegląd poświęcony stratom sprzętowym załogowych samolotów i śmigłowców eksploatowanych przez wojsko, służby porządku publicznego oraz prywatne firmy realizujące usługi dla powyższych służb. Może nie jest to zestawienie idealne, dlatego też wszelkie sugestie prosimy umieszczać na profilu Facebookowym.

Według dostępnych informacji w sierpniu br. doszło do 29 incydentów z udziałem załogowych samolotów i śmigłowców objętych uwagą – w tej liczbie możemy wskazać zestrzelenia w strefie działań wojennych, katastrofy w warunkach pokoju oraz mniejsze lub większe usterki skutkujące poważnymi uszkodzeniami bądź zagrożeniem życia. Niestety nie obeszło się bez najważniejszego, czyli ofiar w ludziach – zginęło około osiemnastu osób (pilotów, personelu pokładowego, pasażerów). Rozbijając liczbę incydentów na samoloty i śmigłowce wychodzi niemal po równo, 15 razy „bohaterami” były wiropłaty, a 14 razy samoloty.

Malezyjski-Sea-King-po-awaryjnym-lądowaniu_

Malezyjski Sea King po awaryjnym lądowaniu

Sierpniowa seria rozpoczęła się wcześnie, a mianowicie pierwszego dnia miesiąca – wówczas doszło do dwóch incydentów: na lotnisku w Ajaccio na Korsyce poważnym uszkodzeniom uległ turbośmigłowy wodnosamolot przeciwpożarowy Canadair CL-215 należący do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Francji, w czasie startu złamała się prawa goleń podwozia głównego co skutkowało zniszczeniem pływaka oraz wyciekiem paliwa, na szczęcie nikt nie odniósł obrażeń, w ogarniętej wojną domową Syrii islamiści zestrzelili rosyjski śmigłowiec transportowy Mi-8AMTSz co skutkowało śmiercią pięciu osób znajdujących się na pokładzie. Dzień później, w wyniku usterki technicznej, doszło do katastrofy wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F/A-18C Hornet należącego do US Navy – maszyna spadła w pobliżu bazy lotniczej Fallon w Nevadzie, na szczęście pilot katapultował się i nic mu się nie stało. 3 sierpnia, w czasie pościgu za podejrzanym o morderstwo awaryjnie lądował śmigłowiec policyjny Hughes OH-6A Cayuse – maszyna pochodziła z nadwyżek sprzętowych armii amerykańskiej, nikomu nic się nie stało, a kilka godzin po incydencie wiropłat został przewieziony z centrum Kansas City na lotnisko w celu wykonania naprawy. 4 sierpnia lotniczy pech uderzył w Hindusów i Pakistańczyków – śmigłowiec transportowy Mi-17 należący do władz pakistańskiej prowincji Punjab lecący do Uzbekistanu na przegląd awaryjnie lądował w Afganistanie, gdzie został zdobyty przez Talibów. Sześć osób znajdujących się na pokładzie zostało zakładnikami, których zwolniono po kilku dniach, wrak maszyny został także zwrócony Pakistańczykom. W Zachodnim Bengalu, w wyniku usterki technicznej, rozbił się natomiast odrzutowy samolot szkolenia zaawansowanego BAE System Hawk Mk.132 należący do lotnictwa indyjskiego – obaj członkowie załogi katapultowali się i nikomu nic się nie stało.

Su-30MK2-po-lądowaniu-w-Entebbe

Su 30MK2 po lądowaniu w Entebbe

Drugi tydzień sierpnia rozpoczął się fatalnie – tylko jednego dnia, 9 sierpnia, odnotowano cztery incydenty. W Japonii, w czasie operacji ratowniczej, śmigłowiec AgustaWestland AW139 należący do Straży Wybrzeża spadł na ziemie bez wyciągniętego podwozia, co skutkowało poważnymi uszkodzeniami kadłuba, w Demokratycznej Republice Konga (lotnisko w Kinszasie) awarii uległ samolot transportowo-pasażerski Boeing 727-200 należący do lotnictwa wojskowego tego kraju – w czasie lądowania rozerwaniu uległy opony lewej goleni podwozia, w Mavivi rozbił się (w czasie startu) śmigłowiec szturmowy Mil-24P wykonujący lot w ramach misji stabilizacyjnej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w Walii w wyniku awaryjnego lądowania spłonął wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Bell 412 Griffin należący do RAF.

Hiszpański-Sokół-utracony-w-sierpniu

Hiszpański Sokół utracony w sierpniu

Kolejny dzień nie był lepszy – w Hiszpanii rozbił się wielozadaniowy śmigłowiec PZL Świdnik W-3AS Sokół należący do Hispánica de Aviación, realizującej lot przeciwpożarowy (załoga przeżyła), w Iraku (Samarra) rozbił się śmigłowiec Mi-17 należący do sił zbrojnych tego kraju (dziewięciu rannych), natomiast w Libii islamiści zestrzelili odrzutowy samolot szkolno-bojowy Aero L-39ZO Albatros należący do sił rządowych. W tym ostatnim przypadku zginęła jego dwuosobowa załoga. Kolejne dni drugiego tygodnia sierpnia były równie pechowe, 12 sierpnia w Urugwaju rozbił się odrzutowy samolot szkolno-bojowy Cessna A-37B Dragonfly, w wyniku czego zginęła jego dwuosobowa załoga, dzień później średni śmigłowiec transportowy Sikorsky S-61A Sea King należący do lotnictwa wojskowego Malezji awaryjnie lądował w ośrodku szkolenia policji – tu na szczęście obyło się bez ofiar w ludziach. 14 sierpień to z kolei cztery incydenty – w Stanach Zjednoczonych, w wyniku usterki technicznej, rozbił się odrzutowy samolot szkolno-treningowy Boeing T-45 Goshawk należący do US Navy (piloci katapultowali się), w Ugandzie lądowanie bez wyciągniętego podwozia „zaliczył” wielozadaniowy samolot bojowy Su-30MK2 (co ciekawe, uszkodzony egzemplarz miał już taką samą przygodę jakiś czas temu). W Tajlandii rozbił się wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Airbus UH-72A Lakota, czyli H145 produkowany na amerykańskiej linii montażowej – w wyniku katastrofy zginęło pięć osób znajdujących się na pokładzie. W Portugalii przeciwpożarowy samolot odrzutowy Beriew Be-200ES należący do Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych Rosji uszkodził skrzydło w wyniku zejścia na niski pułap i uderzenie w drzewa – załoga awaryjnie lądowała na najbliższym lotnisku.

Skrzydło-Be-200-po-kontaktcie-z-drzewami

Skrzydło Be-200 po kontakcie z drzewami

Trzeci tydzień sierpnia był już spokojniejszy – 15 dnia tego miesiąca, w wyniku pożaru silnika w czasie lotu, awaryjnie lądował na wodzie turbośmigłowy samolot przeciwpożarowy Canadair CL-215 należący do Turk Hava Kurumu wykonujący lot przeciwpożarowy na terytorium Turcji. Po naprawie maszyna przebazowana została na lotnisko w celu pełnego przeglądu struktury. Dzień później, w czasie ćwiczeń lądowania z autorotacją, rozbił się wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Bell UH-1H Huey należący do lotnictwa wojskowego Urugwaju – w tym przypadku zginęło dwóch pilotów znajdujących się na pokładzie.

UH-1H-Huey-rozbity-w-Urugwaju

UH-1H Huey rozbity w Urugwaju

18 sierpnia, w czasie ćwiczeń Red Flag odbywających się w Nevadzie, rozbiły się dwie maszyny – odrzutowy samolot TA-4K Skyhawk należący do prywatnej firmy Draken International Inc. realizującej lot na zlecenie Departamentu Obrony (pilot się katapultował), a także śmigłowiec ratowniczy Sikorsky HH-60G Pavehawk należący do US Air Force. W tym ostatnim przypadku ranni zostali członkowie załogi. Tego samego dnia, na Ukrainie, śmigłowiec transportowy Mi-8 należący do sił zbrojnych awaryjnie lądował po ścięciu linii wysokiego napięcia – na szczęście uszkodzenia wiropłata nie były rozległe i po przeglądzie mógł powrócić na lotnisko.

Bell-206-należący-do-kenijskiej-policji

Bell-206 należący do kenijskiej policji

Koniec miesiąca obfitował w kolejnych pięć incydentów. 22 sierpnia, w czasie awaryjnego lądowania, zniszczeniu uległ śmigłowiec Bell 206L należący do policji kenijskiej (bez ofiar), 25 sierpnia policja Tajlandii utraciła Bella 212 (czterech rannych). Dzień później katastrofie uległ odrzutowy samolot szkolno-treningowy Aero L-39 Albatros należący do lotnictwa wojskowego Wietnamu – zginął pilot, a także jedna z osób postronnych znajdująca się na ziemi.

Szwajcarski-Hornet-rozbity-29-sierpnia

Szwajcarski Hornet rozbity 29 sierpnia

29 sierpnia lotnictwo wojskowe Szwajcarii utraciło wielozadaniowy samolot bojowy Boeing F/A-18C Hornet (los pilota w momencie publikacji nie jest znany, najprawdopodobniej zginął w maszynie). Ostatniego dnia miesiąca średni samolot transportowy C-160 należący do lotnictwa francuskiego ściął linię wysokiego napięcia po czym lądował awaryjnie na najbliższym lotnisku.

 

[table type="table-striped"]

Typ maszyny Utrata całkowita Uszkodzenie
Canadair CL-215 2
Mil Mi-8/17 3 1
Boeing F/A-18C/D Hornet 2
Hughes OH-6 1
BAE Systems Hawk 2
AgustaWestland AW139 1
Boeing 727 1
Bell 412 1
Mil Mi-24 1
PZL Świdnik W-3 1
Aero L-39 Albatros 2
Cessna A-37 Dragonfly 1
Sikorsky S-61 1
Beriew Be-200 1
Suchoj Su-30 1
Airbus UH-72/H145 1
Bell UH-1/212 2
McDonnel-Douglas A-4 Skyhawk 1
Sikorsky UH/HH-60 1
Bell 206 1
Transall C-160 1

[/table]

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc