Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Wymagania dla przyszłego ukraińskiego bwp

Siły Zbrojne Ukrainy przedstawiły wymagania stawiane przed następcą bojowych wozów piechoty BMP-1 i BMP-2. Czy wykorzystanie w prezentacji grafiki przedstawiającej BMP-U może sugerować, że dostawca został już wybrany? Rys. Ukroboronprom

15 stycznia na ukraińskim portalu branżowym defence-ua.com opublikowano informacje na temat wymagań stawianych przez Dowództwo Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Ukrainy przed przyszłym bojowym wozem piechoty.

Informacje te zostały zaprezentowane przez DWL ZSU 13 stycznia podczas publicznej konferencji z udziałem przedstawicieli wojska i przemysłu. Dokładne parametry, jakimi miałby się odznaczać pojazd, nie zostały podane, pewne charakterystyki można jednak wywnioskować z podanych informacji. Przyszły bwp miałby się cechować klasycznym dla tej kategorii pojazdów układem konstrukcyjnym, z przedziałem silnikowym w przedniej części kadłuba, umieszczonym za nim przedziałem załogi i z przedziałem transportowym z tyłu. Żołnierze desantu powinni mieć do dyspozycji rampę wprawianą w ruch za pomocą układu hydraulicznego. Masa bojowa pojazdu nie może przekraczać 18 t, co jest na współczesne standardy wartością bardzo niską i sugeruje bardzo słabe opancerzenie, być może jego bazowy poziom odpowiadać ma poziomowi 3 wg STANAG 4569A (lub niewiele więcej). Wiadomo jednak, że opancerzenie bazowe powinno być wzmacniane w zależności od potrzeb za pomocą dodatkowych modułów (dotyczy to także osłon przeciwminowych). Załoga i żołnierze desantu mają dysponować siedziskami przeciwminowymi. Zaletą ma być natomiast możliwość pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Uzbrojenie ma być typowe dla współczesnych ukraińskich kołowych i gąsienicowych bojowych wozów piechoty – zestaw uzbrojenia złożony z 30 mm armaty automatycznej, 7,62 mm km sprzężonego z nią, automatycznego granatnika (30 mm?) i wyrzutni (2-4?) ppk Barrier. Cyfrowy system kierowania ogniem ma odpowiadać współczesnym standardom. Wymagane są systemy obserwacji dookólnej i zarządzania polem walki, w celu poprawienia świadomości sytuacyjnej. Na podwoziu pojazdu miałyby powstać liczne wersje specjalistyczne: pojazd dowodzenia, bojowy wóz rozpoznawczy, wóz zabezpieczenia technicznego czy wóz ewakuacji medycznej. Pojazd ten miałby być projektowany od zera, choć jako rysunek poglądowy przedstawiciele Sił Zbrojnych Ukrainy wykorzystali grafikę przedstawiającą BMP-U, propozycję charkowskiego zakładu ChTZ.

Nowy pływający bwp ma zastąpić obecnie używane BMP-1 i BMP-2. Pojazdy te są obecnie poddawane remontom, często łączonym z wprowadzaniem modyfikacji czy nawet z modernizacją. Jeśli wozy są modernizowane, zwykle kluczowym jej elementem jest zastąpienie obecnie stosowanej wieży nową wieżą bezzałogową (szerzej w WiT 11/2018).

Warto nadmienić, że obok pływającego bwp miałby do uzbrojenia ZSU wejść również drugi bwp – ciężki. Ukraiński przemysł zaprezentował w ciągu ostatnich trzech dekad szereg prototypów i wizualizacji uzbrojenia tej kategorii, lecz ze względu na wysoki koszt takiego pojazdu jego rychłe wdrożenie do służby wydaje się być wątpliwe.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

One comment on “Wymagania dla przyszłego ukraińskiego bwp”

  1. Ponoć weterani wojen donbaskich wskazali, że bewup powinien być solidnie opancerzony i maksymalnie minoodporny. Jak widać decydenci w Dowództwie kompletnie olali ich wnioski.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc