Francuskie lotnictwo wojskowe poinformowało 3 czerwca o uzyskaniu przez samoloty Airbus A400M wstępnej gotowości do działań taktycznych. Jest to przedostatni etap przed uzyskaniem przez czterosilnikowe transportowce nowej generacji pełnej gotowości operacyjnej.
Armée de l’Air et de l’Espace posiada obecnie 18 samolotów A400M. Stanowią one wyposażenie stacjonującej w Orleanie Bricy (BA123) jednostki ET01.061 Touraine. Pierwszy samolot został dostarczony we wrześniu 2013 roku; obecne plany francuskich sił zbrojnych mówią o dysponowaniu do 2025 roku 25 egzemplarzami A400M. Łącznie lotnictwo Francji zamówiło 50 transportowców tego typu.
Francuskie A400M są intensywnie wykorzystywane do wsparcia operacji „Barkhane” i „Chammal”, prowadzonych w Afryce (Sahel) oraz na Bliskim Wschodzie. Uzyskiwane stopniowo nowe możliwości A400M pozwalają na wykonywanie zadań taktycznych dotychczas trudnych do realizacji lub wymagających znacznie większych sił i środków. Samolot może działać w każdych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy (z użyciem noktowizji), operować z nieutwardzonych dróg startowych o długości nieprzekraczającej 1500 m i przewozić pojazdy opancerzone o masie ponad 25 t (np. bojowe wozy piechoty VBCI). Bezpieczeństwo operacji w warunkach bojowych zapewniają systemy samoobrony – czujniki wykrywające zbliżające się przeciwlotnicze pociski kierowane („ziemia-powietrze” i „powietrze-powietrze” oraz wyrzutniki przeciwradiolokacyjnych i termicznych nabojów zakłócających.
Pierwszy operacyjny desant spadochroniarzy z A400M z Orleanu miał miejsce w Afryce we wrześniu 2018 roku; z Atlasa i dwóch C-160 desantowano łącznie 120 żołnierzy. Certyfikację jednoczesnego zrzutu 116 spadochroniarzy przez drzwi boczne (z automatycznym otwarciem spadochronu) przeprowadzono wiosną 2020 roku, podobnie jak próby dopuszczające do automatycznego lotu na małej i bardzo małej wysokości, z wykorzystaniem profilu terenu.
W marcu 2020 r. jeden z francuskich A400M po starcie z Francji z uzupełnieniem paliwa w powietrzu wykonał zrzut ponad 30 ton zaopatrzenia (woda, żywność, amunicja) dla grupy taktycznej Altor z 2e REP działającej w pustynnym rejonie Afryki. Po lądowaniu w Niamey w Nigrze następnego dnia samolot wykonał kolejny zrzut ładunków i powrócił do kraju.
Z kolei w kwietniu 2021 roku ukończono próby uzupełniania paliwa z A400M przez śmigłowce za pośrednictwem przewodu giętkiego. Podczas lotów certyfikacyjnych w dzień i w nocy wykonano ponad 80 kontaktów sonda-kosz i przetoczono kilka ton paliwa. Była to jedna z kluczowych zdolności wielozadaniowych transportowców Airbusa, gdyż umożliwia znaczne zwiększenie zasięgu działania śmigłowców wojsk specjalnych H225M Caracal. Dopuszczenie do tankowania samolotów odrzutowych uzyskano znacznie wcześniej; już latem 2019 roku francuskie Rafale operujące z Kataru w ramach działań bojowych przeciwko Państwu Islamskiemu uzupełniały paliwo z niemieckich A400M.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Niemcy dziś mówią że te pieniądze trzeba było lepiej wydać na Globemastery ale jak zawsze wygrywa europolityka która płodzi takie abominacje jak A400