reklama Helikon-Tex

Works 11 prezentuje środki ochrony wybrzeża

24 czerwca na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce spółka Works 11 z Katowic zaprezentowała elementy swej oferty obejmujące uzbrojenie i amunicję, mające zastosowanie w szeroko rozumianej obronie wybrzeża. Przeprowadzono przy tym testy granatnika rewolwerowego i amunicji specjalnej do niego, przeznaczonej do neutralizacji zagrożenia ze strony podwodnych dywersantów.

Przeciw podwodnej dywersji

W trakcie pokazu wykorzystano wielostrzałowy granatnik rewolwerowy Milkor USA Inc. M32A1. Jest on stosowany przez żołnierzy US Marine Corps, ale wprowadzono go także do uzbrojenia Sił Zbrojnych RP ‒ używa go Jednostka Wojskowa GROM. Broń strzela standardową amunicją 40×46 mm SR, zarówno bojową, jak i niezabijającą. Wyszkolony żołnierz może wystrzelić wszystkich sześć granatów w czasie trzech sekund, pokrywając obszar o wymiarach 20×60 m, bez potrzeby przeładowania. Zasięg celnego ognia do celów punktowych wynosi 125 m, zaś obiekty powierzchniowe można ostrzeliwać z odległości 400 m.

Skoro mowa o amunicji, to właśnie ona była najważniejsza w tym pokazie. Zastosowano naboje przeciwnurkowe 40×46 mm RLV-AD (Low Velocity, Anti Diver), produkowane przez bułgarską spółkę Arsenal 2000 JSCo. z Kazanłyku.

Amunicja przeciwnurkowa RLV-AD. Fot. Tomasz Grotnik

Elementem amunicji jest pocisk działający w wodzie, przeznaczony do neutralizacji zagrożenia ze strony podwodnych dywersantów. RLV-AD może być stosowana do ochrony portów, baz morskich, jednostek pływających i infrastruktury krytycznej, eliminując zagrożenia w odległości do 400 m.

Strzelanie z granatnika M32A1 amunicją RLV-AD. Fot. Tomasz Grotnik

Granaty cechuje zmniejszona prędkość początkowa. Są wyposażone w zapalnik AF-44 uzbrajany po przebyciu zadanej odległości, wynoszącej od 10 do 40 m, ze zwłoką czasową i samolikwidatorem (czas działania 14÷19 sekund). Po uderzeniu w powierzchnię wody zapalnik detonuje ładunek na głębokości około pięciu metrów lub po upadku na dno. Amunicja jest elaborowana mieszanką termobaryczną TBC-3. Masa całkowita naboju wynosi 0,267 kg. Eksplozja podwodna działa odstraszająco (dezorientująco) na nurka z odległości 100 m, natomiast od 30 m jest śmiertelna.

Prezentacja granatnika M32A1. Fot. Tomasz Grotnik

Granat RLV-AD może być stosowany nie tylko we wspomnianych granatnikach M32A1. Jest przeznaczony do szerokiej gamy broni, w tym granatników podlufowych: Arsenal UBGL-M6, UBGL-M7, UBGL-M16, M203, czy HK 69, jak też autonomicznych, np. Arsenal UGGL-M1, HK HK69A1, M 79, Star FN SCAR i M320, wykorzystujących amunicję 40×46 mm SR.

 

Ze względu na zastosowanie, użytkownikami amunicji RLV-AD mogą być Siły Zbrojne RP, w tym Marynarka Wojenna i Wojska Specjalne, ale także Straż Graniczna i inne instytucje zajmujące się obroną oraz ochroną instalacji brzegowych i jednostek pływających.

 

Środki minersko-zaporowe

W ofercie Works 11 mającej zastosowanie w ochronie wybrzeża znajdują się ponadto miny morskie i ładunki do ich neutralizacji. Jedną z min jest Blocker, produkt fińskiej firmy OY FORCIT AB Forcit Defence. Jest to pełnowymiarowa, niekontaktowa mina morska, wyposażona w programowalny zapalnik reagujący na zmiany wartości pól fizycznych ‒ akustycznego, ciśnieniowego i magnetycznego. Można ją zaprogramować do zniszczenia jednostki pływającej konkretnego typu, i tylko w przypadku pojawienia się jej na chronionym akwenie nastąpi detonacja.

Blocker ma kadłub z tworzyw sztucznych, jest elaborowana 560 kg plastycznego ładunku wybuchowego o ekwiwalencie eksplozji tony TNT. Masa wynosi 710 kg. Mina została wyposażona w zintegrowany, lekki wózek transportowy i może być stawiana z różnych jednostek pływających, w tym przystosowanych doraźnie, także przy wysokiej prędkości nosiciela. Można ją stawiać na głębokościach od 10 do 100 m, używać w temperaturze od -32 do 58oC (kategorie klimatyczne C1, A3/B1), zaś jej bateria zasila ją przez rok. Opcjonalnie można zastosować dodatkowy pakiet baterii, wydłużający ten okres do dwóch lat, a jednocześnie nie wpływający na wymiary zewnętrzne miny. Czas składowania Blockera wynosi 25 lat. System ćwiczebny obejmuje minę do symulacji zapalnika elektromagnetycznego, drugą natomiast do treningu obsługi i stawiania.

Ten sam producent dostarcza ładunki Boxer przeznaczone do niszczenia min morskich. Cechuje je bezpieczna konstrukcja niskomagnetyczna (tworzywa sztuczne), możliwość użycia na akwenach o głębokości do 120 m, przy temperaturach -34÷63oC i 25-letni okres składowania. Boxer jest niemal bezobsługowy, a masa pod wodą wynosząca około kilograma pozwala na przenoszenie przez nurka. Może go też transportować pojazd podwodny, zresztą z myślą o nich powstała też większa wersja ładunku. Detonacja następuje na nadawany z około 1000 m kodowany sygnał akustyczny. W celu poprawy łączności z nosicielem, Boxer wykorzystuje hydrofon z pływakiem.

Zarówno Blockera jak i Boxera cechuje wysoka odporność na uszkodzenia. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu plastycznego ładunku wybuchowego Foxit (Blocker ma jeszcze ładunek wzmacniający FPX R1 o podobnych cechach), spełniającego normy NATO dla amunicji niewrażliwej.

 

Autonomiczny bezzałogowiec podwodny

Bardzo interesującym elementem oferty systemów ochrony wybrzeża Works 11 jest autonomiczny pojazd podwodny Seasam spółki Notilo Plus z Marsylii we Francji. Ma on też możliwość sterowania przewodowego.

Autonomiczny pojazd podwodny Seasam. Fot. Notilo Plus

Seasam to kompaktowy system podwodny o masie 9 kg i wymiarach 55×45×23 cm, który w trybie autonomicznym jest w stanie śledzić i podążać za określonymi wcześniej obiektami, a także wykonywać zadania, takie jak w pełni zautomatyzowane inspekcje kadłubów statków (okrętów). Ciekawą opcją jest zdolność podążania za nurkiem i przesyłanie na żywo obrazu z kamery na ląd lub nosiciela drogą przewodową, wpływając na bezpieczeństwo jego pracy pod wodą. Seasama wyposażono w siedem pędników elektrycznych, zapewniających wysoką manewrowość, stateczności i osiąganie prędkości do 3 węzłów. Przygotowanie do działania zajmuje 10 minut. Programowanie pojazdu realizowane jest przez tablet z odpowiednim oprogramowaniem. Sonar wykorzystywany jest do wstępnej lokalizacji obiektów, ale stanowi też element systemu unikania kolizji. Konstrukcja pojazdu jest przystosowana do montażu wymiennych narzędzi (chwytaków, przecinaków), pozwala ponadto na indywidualną aranżację wyposażenia zadaniowego.

Seasam może działać do głębokości 100 m. W przypadku opcji zdalnie sterowanej, podłączana jest kablolina (pępowina) o średnicy 4 mm i długości 100 m. W zależności od wielkości baterii (6600 lub 10 400 mAh) energii wystarcza na 1,5 lub 2,5 godziny pracy. Pojazd ten przeznaczony jest do inspekcji podwodnych i współpracy z nurkami, ma więc bardzo szerokie zastosowanie, nie tylko w tzw. służbach mundurowych, ale innych instytucjach zajmujących się pracami podwodnymi, dozorem instalacji dennych, kontrolą uszkodzeń kadłubów statków, zanieczyszczeniem środowiska morskiego i tym podobnymi.

(Tomasz Grotnik)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc