Zaloguj

Wojska Lądowe Indii poszukują aktywnych systemów ochrony pojazdu

Wojska Lądowe Indii poszukają aktywnego systemu ochrony do swoich czołgów podstawowych T-90S/SK Bhiszma. Fot. MO Indii

13 kwietnia Wojska Lądowe Republiki Indii ogłosiły, że są zainteresowane pozyskaniem aktywnych systemów ochrony pojazdu do czołgów podstawowych T-90S/SK. Zainteresowane podmioty mają czas do 12 maja, aby potwierdzić zamiar udziału w postępowaniu.

Zgodnie z ogłoszeniem, aktywne systemy ochrony do indyjskich czołgów mają być urządzeniami o konstrukcji modułowej, integrującymi zarówno efektory soft-kill (zakłócające pracę układów naprowadzania pocisków kierowanych i maskujące wóz, co utrudnia pracę przyrządów celowniczych), jak i hard-kill (niszczące/uszkadzające pocisk). Efektory pierwszej kategorii mają oferować zarówno możliwość stawiania zasłony dymnej, jak i maskować pojazd w podczerwieni. Efektory drugiej kategorii mają być zdolne do zwalczania pocisków z głowicami kumulacyjnymi, zarówno rakietowych (granatniki przeciwpancerne, przeciwpancerne pociski kierowane), jak i czołgowych. System ma zapewniać skuteczność ochrony przez bronią przeciwpancerną piechoty (i innymi pociskami rakietowymi) na poziomie 90%, zaś przed czołgowymi pociskami kumulacyjnymi na poziomie 70%. Ponadto „pożądane jest”, aby efektory hard-kill były zdolne do rażenia czołgowych przeciwpancernych pocisków podkalibrowych. Jeżeli na tym etapie okaże się to niemożliwe, system musi oferować możliwość wymiany efektorów na bardziej efektywne w przyszłości. Poza czujniki powinny także ostrzegać załogę przed namierzeniem pojazdu (np. opromieniowaniem wiązką lasera) lub ostrzałem za pomocą efektów wizualnych i dźwiękowych. Systemy powinny pozostać w służbie wraz z czołgami, które zostaną w nie wyposażone, do około 2050 r.

Zgodnie z indyjską polityką „Make in India”, oferowane systemy mają być przynajmniej częściowo zaprojektowane i wyprodukowane w Indiach. Przynajmniej 50% projektu ma być zrealizowane lokalnie (brak informacji na temat wymaganego minimalnego zakresu lokalizacji prac podczas produkcji, ale przypuszczalnie również wynosi minimum 50%), choć lokalni oferenci mają mieć możliwość współpracy z podmiotami zagranicznymi.

Jeżeli Wojska Lądowe Indii złożą zamówienie tak wielkie, jak deklarowane – czołgów rodziny T-90 jest w służbie ponad 2000, staną się one w najbliższym czasie największym użytkownikiem czołgów z aktywnymi systemami ochrony pojazdu na świecie. Byłyby też szóstymi wojskami lądowymi świata (po sowieckich, izraelskich, amerykańskich, niderlandzkich, tureckich i niemieckich), które zdecydowały się na wprowadzenie aktywnego systemu ochrony pojazdu klasy hard-kill na swoich wozach bojowych. Niedługo do tego wciąż stosunkowo elitarnego klubu dołączy Australian Army.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Wojska Lądowe Indii poszukują aktywnych systemów ochrony pojazdu”

  1. Trzeba rozwijać własne polskie systemy ASOP, przetestować je solidnie i zainwestować w bezpieczenstwo załóg naszych czołgów, kto, bwp itp. sprzętu.

  2. Kiwi racja Borsuk bez ASOP to nie będzie w pełni nowoczesny pojazd, docelowo ASOP musi być produkowany w kraju, lepiej żeby był nasz w ostateczności licencyjny.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc