Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Wojska Lądowe Indii poszukują aktywnych systemów ochrony pojazdu

Wojska Lądowe Indii poszukają aktywnego systemu ochrony do swoich czołgów podstawowych T-90S/SK Bhiszma. Fot. MO Indii

13 kwietnia Wojska Lądowe Republiki Indii ogłosiły, że są zainteresowane pozyskaniem aktywnych systemów ochrony pojazdu do czołgów podstawowych T-90S/SK. Zainteresowane podmioty mają czas do 12 maja, aby potwierdzić zamiar udziału w postępowaniu.

Zgodnie z ogłoszeniem, aktywne systemy ochrony do indyjskich czołgów mają być urządzeniami o konstrukcji modułowej, integrującymi zarówno efektory soft-kill (zakłócające pracę układów naprowadzania pocisków kierowanych i maskujące wóz, co utrudnia pracę przyrządów celowniczych), jak i hard-kill (niszczące/uszkadzające pocisk). Efektory pierwszej kategorii mają oferować zarówno możliwość stawiania zasłony dymnej, jak i maskować pojazd w podczerwieni. Efektory drugiej kategorii mają być zdolne do zwalczania pocisków z głowicami kumulacyjnymi, zarówno rakietowych (granatniki przeciwpancerne, przeciwpancerne pociski kierowane), jak i czołgowych. System ma zapewniać skuteczność ochrony przez bronią przeciwpancerną piechoty (i innymi pociskami rakietowymi) na poziomie 90%, zaś przed czołgowymi pociskami kumulacyjnymi na poziomie 70%. Ponadto „pożądane jest”, aby efektory hard-kill były zdolne do rażenia czołgowych przeciwpancernych pocisków podkalibrowych. Jeżeli na tym etapie okaże się to niemożliwe, system musi oferować możliwość wymiany efektorów na bardziej efektywne w przyszłości. Poza czujniki powinny także ostrzegać załogę przed namierzeniem pojazdu (np. opromieniowaniem wiązką lasera) lub ostrzałem za pomocą efektów wizualnych i dźwiękowych. Systemy powinny pozostać w służbie wraz z czołgami, które zostaną w nie wyposażone, do około 2050 r.

Zgodnie z indyjską polityką „Make in India”, oferowane systemy mają być przynajmniej częściowo zaprojektowane i wyprodukowane w Indiach. Przynajmniej 50% projektu ma być zrealizowane lokalnie (brak informacji na temat wymaganego minimalnego zakresu lokalizacji prac podczas produkcji, ale przypuszczalnie również wynosi minimum 50%), choć lokalni oferenci mają mieć możliwość współpracy z podmiotami zagranicznymi.

Jeżeli Wojska Lądowe Indii złożą zamówienie tak wielkie, jak deklarowane – czołgów rodziny T-90 jest w służbie ponad 2000, staną się one w najbliższym czasie największym użytkownikiem czołgów z aktywnymi systemami ochrony pojazdu na świecie. Byłyby też szóstymi wojskami lądowymi świata (po sowieckich, izraelskich, amerykańskich, niderlandzkich, tureckich i niemieckich), które zdecydowały się na wprowadzenie aktywnego systemu ochrony pojazdu klasy hard-kill na swoich wozach bojowych. Niedługo do tego wciąż stosunkowo elitarnego klubu dołączy Australian Army.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 comments on “Wojska Lądowe Indii poszukują aktywnych systemów ochrony pojazdu”

  1. Trzeba rozwijać własne polskie systemy ASOP, przetestować je solidnie i zainwestować w bezpieczenstwo załóg naszych czołgów, kto, bwp itp. sprzętu.

  2. Kiwi racja Borsuk bez ASOP to nie będzie w pełni nowoczesny pojazd, docelowo ASOP musi być produkowany w kraju, lepiej żeby był nasz w ostateczności licencyjny.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc