Samolot G550 CAEW może wykonywać zadania dozoru radiolokacyjnego i rozpoznania elektronicznego, oraz ma możliwość transmisji danych. Zestaw radiolokatorów i czujników zamontowany na płatowcu jest określany CAEW – Conformal Airborne Early Warning & Control System; został on zaprojektowany przez należącą do IAI firmę Elta we współpracy z włoskim koncernem Leonardo. Głównym elementem systemu są zabudowane na bokach przedniej części kadłuba anteny stacji radiolokacyjnej z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array – AESA) EL/W-2085, umożliwiające wykrywanie celów powietrznych, morskich i lądowych. Na pokładzie samolotu znajduje się 6 stanowisk roboczych, każde wyposażone w 24-calowy wielofunkcyjny wyświetlacz. Ponadto na płatowcu zainstalowano anteny i urządzenia wykrywające, lokalizujące i klasyfikujące emisje radiowe w szerokim spektrum częstotliwości.
Duży zasięg lotu (12 500 km) umożliwia G550 CAEW długie przebywanie w rejonie działania, a zintegrowany system obrony własnej obejmuje stację ostrzegającą o opromieniowaniu radiolokacyjnym, stację ostrzegającą o zbliżających się przeciwlotniczych pociskach kierowanych, stację aktywnych zakłóceń w podczerwieni oraz wyrzutniki przeciwradiolokacyjnych i termicznych nabojów zakłócających.
Drugi samolot wczesnego ostrzegania i kontroli Gulfstream G550 CAEW trafi do Włoskich Sił Powietrznych w 2017 roku. Samoloty wejdą na wyposażenie 14 Skrzydła stacjonującego w Pratica di Mare koło Rzymu, eksploatującego cztery samoloty tankowania powietrznego Boeing KC-767 i kilkanaście dyspozycyjnych Piaggio Avanti. Od 2007 r. czterema G550 AEW dysponuje Singapur; co najmniej dwa płatowce tego typu są użytkowane w Izraelu.
Paweł Bondaryk
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu