2 grudnia koncern Airbus poinformował o zakończeniu dostaw wielozadaniowych śmigłowców H145M zamówionych przez Ministerstwo Obrony Węgier. Tym samym zakończył się projekt zapoczątkowany w czerwcu 2018 roku.
Ogółem Węgrzy zamówili dwadzieścia śmigłowców tego typu, które otrzymały moduł HForce pozwalający na wykorzystanie uzbrojenia podwieszanego, a także optoelektroniczne głowice obserwacyjno-celownicze, mocowania do desantowania metodą szybkiej liny, podkadłubowy hak pozwalający na transport ładunków podwieszanych, wciągarkę, moduły opancerzenia. Dodatkowo kontrakt obejmować wsparcie logistyczne oraz pakiet szkolno-treningowy. Dostawy H145M rozpoczęły się w listopadzie 2019 roku. Taka konfiguracja powoduje, że europejskie śmigłowce będą mogły (częściowo) uzupełniać potencjał bojowych Mil Mi-24P, których służba ma zakończyć się do końca bieżącego dziesięciolecia. Nie jest wykluczone, że w najbliższych latach władze w Budapeszcie zdecydują się na zakup wyspecjalizowanych maszyn tej klasy pochodzących od dostawców zachodnich. Jak wskazuje koncern Airbus, cały kontrakt (pomimo pandemii Covid-19) został zrealizowany zgodnie z harmonogramem oraz w przewidzianym budżecie.
Kontrakt na sprzedaż 20 H145M był drugim sukcesem koncernu Airbus na rynku węgierskim. Wcześniej rząd tego kraju zakupił dwa samoloty pasażerskie A319, które są wykorzystywane do przewozu rządowych VIP oraz przedstawicieli sił zbrojnych. W ostatnich latach Budapeszt zdecydował się także na zakup szesnastu wielozadaniowych H225M – ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Czyżby ZBIAM zaczęło uczestniczyć w lokowaniu produktu opowiadając po stronie jednego z potencjalnych dostawców? Bo nie ma innego uzasadnienia dla tytułu tej informacji. H-145M nie nosi w żadnym kraju nazwy "Perkoz".