14 lutego w stoczni w Karaczi położono stępkę drugiego okrętu podwodnego typu Hangor, budowanego dla Marynarki Wojennej Islamskiej Republiki Pakistanu.
Okręty podwodne typu Hangor są eksportową odmianą modelu 039A/041 (NATO: Yuan) opracowanego i produkowanego w Chińskiej Republice Ludowej w stoczni China Shipbuilding Industry Corporation dla tamtejszej Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. W 2015 roku Pakistan zawarł umowę na osiem jednostek. Zgodnie z nią cztery z nich będą budowane w pakistańskiej stoczni Karachi Shipyard & Engineering Works, a pozostałe cztery będą produkowane w Chinach. Budowę pierwszego okrętu Tasnim pakistańskiej produkcji rozpoczęto w grudniu 2022 roku. Dostawy mają zakończyć się w2028 roku.
Pakistan nie ujawnił szczegółów technicznych Hangorów. Zakłada się, że są one zbliżone do chińskiego protoplasty. Prawdopodobnie będą miały długość 76 m i wyporność podwodną 2800 ton. Oprócz silnika elektrycznego i generatorów spalinowo-elektrycznych, jednostki mają być wyposażone w system pomocniczy AIP, prawdopodobnie oparty na silnikach spalinowych systemu Stirlinga.
Uzbrojenie obejmuje sześć 533 wyrzutni do torped ciężkich Yu-6 i pocisków przeciwokrętowych Yj-82. Niewykluczone, że do ich arsenału trafią również pociski manewrujące Babur-3.
Obecnie flota Pakistanu eksploatuje trzy okręty podwodne francuskiego typu Agosta 90B (jeden z nich wyposażono w system AIP MESMA firmy Naval Group). Agosty 90B przechodzą modernizację w połowie okresu eksploatacji w ramach kontraktu podpisanego w 2016 roku z turecką firmą STM jako głównym wykonawcą. W 2020 roku STM dostarczyła pierwszy zmodernizowany okręt podwodny PNS Hamza.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu