Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

VBMR-L Serval ukończył kwalifikacją wojskową

VBMR-L Serval uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia Hornet. Fot. Armée de terre

1 grudnia francuska Generalna dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l'armement, DGA) podała, że kołowe wozy opancerzone VBMR-L (Véhicule blindé multi-rôles léger) Serval zakończyły 10 listopada państwowe badania kwalifikacyjne.

Łącznie ma chodzić o Servale w ośmiu tzw. podwersjach. VBMR-L to jeden z francuskich wozów opancerzonych nowej generacji, rozwijanych w ramach programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l'InfovalorisatiON).

Opublikowany przez DGA komunikat mówi, że tych osiem podwersji wozu VBMR-L Serval obejmuje: transporter piechoty, wóz inżynieryjny, nośnik moździerza kal. 81 mm, nośnik moździerza kal. 120 mm, wóz dowodzenia, nośnik-wyrzutnię ppk (pocisków missile moyenne portée, czyli MMP, obecnie przez MBDA nazywanych Akeron MP) i wóz przeciwlotniczy z systemem rakietowym klasy VSHORAD. Choć DGA o tym nie wspomina, na pewno wśród tych „podwersji” jest też wóz ewakuacji medycznej jako podwersja transportera piechoty lub ewentualnie transporter piechoty będzie punktem wyjścia do opracowania takiego wariantu. Nie bardzo wiadomo, czym różni się wersja od podwersji wozu VBMR-L Serval. Notka DGA wymienia trzy wersje: uzbrojonego wozu patrolowego (fr. Véhicule de patrouille blindé), wozu rozpoznawczego i wozu łączności. Można zatem z tego wnioskować, że te osiem podwersji są podwersjami tylko wersji Véhicule de patrouille blindé. Natomiast gdzieś zgubiono wersję walki radioelektronicznej, wymienianą jeszcze wiosną tego roku.

DGA napisało, że badania Servala prowadzono w każdym dostępnym terenie i klimacie (m.in. w Dżibuti), prowadzono badania przyspieszonego eksploatacyjnego zużycia – ekwiwalentu kilku lat normalnego użytkowania, przeprowadzano testy odporności balistycznej oraz przeciwminowej, przerzut wozów na pokładzie samolotu A400M itd. Choć, jak twierdzą francuskie media, pełny cykl badań techniczno-operacyjnych (fr. évaluations technico-opérationnelles, EVTO) Servala nie został jeszcze zakończony. Pierwsze seryjne Servale – 364 wozy – zamówiono w spółkach Nexter i Texelis w 2020 r. Plany mówiły o dostawie ok. 60÷70 sztuk w 2022 r., wcześniej wyprodukowano 30. Ogólnie francuskie wojsko zapowiada zakup i dostawę 978 Servali przed upływem 2030 r.

VBMR-L Serval ma zastąpić kołowe transportery opancerzone VAB 4×4 przede wszystkim w brygadach lekkich – 11e brigade parachutiste (11. Brygada Spadochronowa) i 27e brigade d'infanterie de montagne (27. Brygada Piechoty Górskiej). Dopuszczalna masa całkowita Servala zamyka się w przedziale 15÷17 t, zatem nie jest to taki lekki pojazd, jak może się wydawać. Jako pojazd powstały w ramach programu SCORPION, Serval jest wyposażony w sieciocentryczny system łączności/dowodzenia walką Système d'information du combat SCORPION (SICS) i jest przystosowany do przewozu maksymalnie ośmiu żołnierzy piechoty wyposażonych we francuski system tzw. żołnierza przyszłości, czyli FELIN.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc