19 marca prasa tajwańska poinformowała, że władze Stanów Zjednoczonych zaproponowały Tajwanowi leasing nieokreślonej liczby samolotów myśliwskich Boeing F-15C/D Eagle, które byłyby eksploatowane do czasu zakupu i dostaw Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Powyższa propozycja ma na celu możliwość zachowania zdolności zabezpieczenia przestrzeni powietrznej Tajwanu przed rosnącą liczbą zaawansowanych samolotów bojowych należących do Chin. Wcześniej Waszyngton oferował F/A-18 Hornet (w nieznanej wersji), co nie spotkało się z zainteresowaniem Tajwańczyków. Najprawdopodobniej ewentualne przejęcie F-15C/D Eagle umożliwiłoby wycofanie z linii starych F-5E/F Tiger II i części AIDC F-CK-1. Obecnie, na składowisku AMARC, znajduje się 105 F-15C/D Eagle wycofanych z eksploatacji w USAF – nie można wykluczyć, że ich leasing byłby związany z gruntowną modernizacją według koncepcji F-15 2040 proponowanej (i powoli wdrażanej) przez Boeinga.
Opcja leasingu samolotów nie jest nowa, już wcześniej na tego typu rozwiązanie zdecydowano się w stosunkach tajwańsko-amerykańskich, kiedy Departament Obrony wypożyczył odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego T-38 Talon. Powyższe rozwiązanie jest bezpieczniejsze politycznie, gdyż powinno ograniczyć protesty Chin, traktujących Tajwan jako zbuntowaną prowincję.
Rozpoczęcie rozmów administracji amerykańskiej z Tajwanem dotyczących transferu odrzutowych samolotów bojowych może oznaczać, że administracja prezydenta Trumpa zakończyła stosowanie nieoficjalnego embarga, które za czasów prezydenta Obamy torpedowało sprzedaż sprzętu tej klasy (m.in. 66 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16V).
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu