Zaloguj
reklama Helikon-Tex

USAF wycofują jeden z dwóch samolotów wykrywania skażeń promieniotwórczych

2 listopada 2020 r. WC-135C wykonał swój ostatni lot operacyjny. Fot. USAF

16 listopada br. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) wycofały ze służby samolot DO wykrywania skażeń promieniotwórczych WC-135C Constant Phoenix. Na wyposażeniu, stacjonującego w bazie Offutt AFB w Nebrasce, dywizjonu rozpoznawczego 45th RS pozostał już tylko jeden samolot tego typu oznaczony jako WC-135W.

Wycofany WC-135C wykonał ponad 1300 lotów operacyjnych w składzie 45th RS, a jego nalot całkowity wynosi ponad 29,5 tys. godzin. Samolot został przesunięty w stan magazynowy i będzie składowany w centrum odzyskiwania AMARC na terenie bazy Davis-Monthan AFB w Arizonie. Niektóre podzespoły oraz wyposażenie samolotu zostaną wykorzystane wtórnie.

W okresie zimnej wojny siły powietrzne posiadały 10 samolotów WC-135B. Ich zadaniem było pobieranie próbek powietrza, które następnie analizowano w celu wykrycia cząstek radioaktywnych. Wdrożono je do służby w związku z podpisaniem w 1963 r. układu z ZSRR o zakazie prób broni nuklearnej w atmosferze. Na początku lat 90. XX wieku dziewięć WC-135B wycofano. Egzemplarz z numerem seryjnym 61-2667 zmodernizowano do standardu WC-135W. Samolot otrzymał wówczas nazwę własną „Constant Phoenix”. W 1998 r. do służby wprowadzono drugi samolot oznaczony jako WC-135C (62-3582). Była to zmodyfikowana maszyna dowodzenia i kontroli typu EC-135C Looking Glass.

W samolotach zastosowano różne oznaczenia ze względu na to, że były one wyposażone w różne typy silników. Poza tym nie różniły się niczym. WC-135W posiada jednostki napędowe TF33-P-5 z odwracaczami ciągu, natomiast WC-135C – TF33-P-9 bez odwracaczy ciągu. WC-135C/W są ostatnimi użytkowanymi przez USAF samolotami z rodziny C-135 wyposażonymi w ten typ silników. Jest to przestarzała, paliwożerna konstrukcja, której obsługa techniczna jest czasochłonna i kosztowna. Kondycja obydwu samolotów Constant Phoenix również nie jest najlepsza.

Z tego względu w lutym 2018 r. USAF uruchomiły program zastąpienia WC-135C/W trzema nowymi maszynami. Mają to być skonwertowane samoloty tankowania powietrznego KC-135R (Block 45), które otrzymają oznaczenie WC-135R Constant Phoenix. Całość prac modyfikacyjnych realizuje firma L3 Harris w Greenville w Texasie. Konwersja pierwszego egzemplarza rozpoczęła się w maju 2020 r. Samoloty WC-135R mają znaleźć się w służbie do końca 2022 r.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem
  • HSW

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc