Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

US Air Force kupują drony dostawcze Silent Arrow SA-PGB

Dron GD-2000 rozpoczyna lot szybowy po zrzuceniu z pokładu samolotu transportowego C-130 Hercules. Fot. Silent Arrow

29 listopada firma Silent Arrow poinformowała o otrzymaniu zamówienia z laboratorium badawczego sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (AFRL) na 15 dronów dostawczych typu SA-PGB (Silent Arrow – Precision Guided Bundle).

Dron SA-PGB ma być pomniejszoną wersją jednorazowego, szybującego drona dostawczego jednotonowej klasy typu GD-2000 (Glider, Disposable – 2000 pounds) produkowanego przez firmę Silent Arrow. Użytkowane przez Pentagon drony GD-2000 służą do wykonywania precyzyjnego zrzutu zaopatrzenia przez samoloty transportowe różnych typów. Mogą być zrzucane z tylnej rampy załadunkowej, jak również przez boczne drzwi, jeśli tylko konfiguracja wnętrza samolotu na to pozwala. Dron może być również podwieszany na linie pod śmigłowcem i w ten sposób zrzucany.

GD-2000 ma 740 kg ładowności. Jest to w zasadzie skrzynia transportowa (prostopadłościan) o długości 2,4 m i pojemności 750 litrów. Do skrzyni dołączany jest dziób, ogon ze statecznikiem pionowym oraz pokrywa, na której zamontowane są cztery rozkładane tuż po zrzucie skrzydła. Skrzydła wyposażone są w klapolotki oraz mechanizm sterujący. Dzięki skrzydłom dron jest w stanie wykonać samodzielny, autonomiczny lot szybujący w kierunku wyznaczonego wcześniej punktu lądowania. Koordynaty punktu lądowania można wprowadzić do pamięci drona zdalnie przed zrzutem albo na pokładzie samolotu, albo z ziemi. Zasięg GD-2000 wynosi, w zależności od warunków atmosferycznych, około 60 km jeśli zrzut następuje z wysokości 7600 m. Przy zrzucie z wysokości 3600 m zasięg wynosi 30 km, a z wysokości 1800 m – 16 km.

Drony GD-2000 na linii produkcyjnej firmy Silent Arrow. Fot. Silent Arrow

Pomniejszony dron typu SA-PGB ma mieć niecały metr długości, ładowność 160 kg, i masę całkowitą rzędu 226 kg. Jego zasięg maksymalny ma wynosić ok. 60 km. SA-PGB będą budowane w zakładzie firmy Silent Arrow w Irvine w Kalifornii. Wstępne testy w locie będą prowadzone przez producenta na poligonie Pendleton UAS Test Range w Pendleton w stanie Oregon. Program testów w locie realizowany przez laboratorium AFRL ma rozpocząć się w 2022 r. AFRL zainteresowane jest możliwością prowadzenia m.in. masowego zrzutu zaopatrzenia za pomocą małych dronów dostawczych takich jak SA-PGB.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc