30 sierpnia władze Finlandii i Łotwy zawarły z firmą Patria Oy umowę ramową dotyczącą produkcji kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 dla sił zbrojnych obydwu sygnatariuszy. Umowa jest kontynuacją wcześniejszych fińsko-łotewskich porozumień, w których Patria Oy uczestniczy jako partner przemysłowy od października 2020 r.
Zapisy porozumienia przewidują wspólne zarządzanie projektem, w tym zamówieniami czy podziałem korzyści technicznych i ekonomicznych, płynących z realizacji zleceń. Pierwszym kontraktem cząstkowym jest zamówienie złożone przez Ministerstwo Obrony Republiki Łotewskiej na dostawę ponad 200 pojazdów. Umowa przewiduje dostawę nie tylko transporterów, ale również pakietu usług szkoleniowych i serwisowych. Dostawa ma zostać zrealizowana w latach 2021-2029. Wartość umowy, całkowita wielkość zamówienia ani specyfikacja zamówionych wariantów nie są znane. Kolejne zamówienie zostało złożone 30 sierpnia. Innym porozumieniem podpisanym w tym samym dniu jest list intencyjny między rządem Finalandii a Patrią, dotyczący zamówienia na rzecz Wojsk Lądowych Fińskich Sił Obronnych (Maavoimat). Brak szczegółowych informacji na temat skali potencjalnego zamówienia (lub zamówień), lecz musi być ona znaczna. Z informacji płynących z fińskich mediów wynika, że chodzi o dostawę „kilkuset” pojazdów, które miałyby zastąpić stare wozy rodziny Sisu XA. Wymiana pojazdów opancerzonych (w tym setek przegubowych transporterów Sisu NASU) i zakup nowych pojazdów 4×4 mają pochłonąć ok. 2 mld EUR, co czyni ten program największym przedsięwzięciem realizowanym przez Maavoimat, porównywanym w Finlandii z lotniczym programem HX.
Zakup kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 dla Fińskich Sił Obronnych wiązał się będzie przypuszczalnie z rezygnacją z zakupów konkurencyjnego transportera PMPV.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pływa? Bo tak na oko to Bóbr do niego podobny.