Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa przemysłowa w programie MGCS

20 maja, w imieniu rządów Niemiec i Francji, Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych Republiki Federalnej Niemiec (BAAINBw, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) podpisał z przemysłową grupą roboczą ARGE umowę SADS Part 1 (System Architecture Definition Study - Part 1, ang. Część Pierwsza Studiów nad Definicją Architektury Systemu), na mocy której grupa ARGE ma rozpocząć prace nad studium architektury programu MGCS.

W skład grupy ARGE (akronim od „Arbeitsgemeinschaft”) wchodzą firmy: Rheinmetall Defence, KMW i Nexter. Grupa powstała w grudniu 2019 r. w celu kontynuowania prac w programie MGCS. Przedmiotem umowy jest: harmonizacja koncepcji MGCS, analiza dalszych szczegółów i wypracowanie wspólnej propozycji architektury wieloplatformowej. Trzej partnerzy przemysłowi dokonają oceny różnych aspektów różnych koncepcji, ich technicznej wykonalności, możliwości zaspokojenia potrzeb obu armii czy zgodności z krajowymi „systemami systemów” (SCORPION dla Francji i D-LBO, tzn. Digitization of Land-Based Operations, dla Niemiec). Na realizację tego etapu prac przewidziano 20 miesięcy (wg Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec, wg Rheinmetall Group 18 miesięcy).

Wyraźny jest duży nacisk na to, by przyszły MGCS – formalnie następca Leclerca i Leoparda 2, który wejdzie do służby około 2035 r. – nie był po prostu nowym czołgiem, lecz „systemem systemów”. Czołg będzie niejako załogowym jądrem systemu, który będzie stanowił centrum dowodzenia dla grupy systemów bezzałogowych: pojazdów rozpoznawczych, wsparcia (wozy zabezpieczenia technicznego, wozy inżynieryjne…), bojowych, ale też powietrznych bezzałogowców (zapewne głównie rozpoznawczych). Dzięki temu, o ile czołg nie będzie się raczej wyróżniał rewolucyjnie potężniejszym uzbrojeniem czy pancerzem w stosunku do obecnie używanych konstrukcji, o tyle cały MGCS będzie oferował użytkownikowi skokowo większe zdolności na polu walki. Warto odnotować, że tego typu trend wyraźnie zaznacza się nie tylko we Francji i w Niemczech, ale też np. w Stanach Zjednoczonych w programie OMFV, gdzie „jądrem” systemu ma być nowy bojowy wóz piechoty. Więcej na temat MGCS w WiT 4-5/2020.

(Bartłomiej Kucharski) Foto: Bundeswehr
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc