Zaloguj

Umowa na śmigłowce pokładowe Ka-52KM

Jeden z rosyjskich Ka-52K, w tle Ka-29. Uwagę zwraca odmienna od tej na Ka-52 konstrukcja laserowych emiterów systemu samoobrony Ł-370W52 Witiebsk. Fot. Ministerstwo Obrony FR.

6 sierpnia rosyjska agencja informacyjna RIA Nowostii podała, że Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało umowę z holdingiem Wiertoloty Rossii dotyczącą rozwoju śmigłowca pokładowego Ka-52KM.

Nie podano wartości zamówienia. Natomiast z dostępnych informacji wynika, że jest to dalszy ciąg rozwoju śmigłowca pokładowego Ka-52K Katran, aby ujednolicić jego konstrukcję i wyposażenie z „lądową” wersją Ka-52M, której dwa prototypowe egzemplarze przechodzą obecnie badania. Egzemplarz takiego zunifikowanego konstrukcyjnie Ka-52KM ma być gotowy w 2023 r. Przy czym RIA Nowostii cytuje jako źródło słowa dyrektora generalnego holdingu Andrieja Boginskiego. Wynika z nich, że umowę najwyraźniej podpisano wcześniej w tym roku. Zapewne, gdy były już znane rezultaty części badań prototypowych Ka-52M. RIA Nowostii nie stwierdza wprost, czy pierwsze Ka-52KM powstaną poprzez przebudowę już istniejących Ka-52K, czy jako nowe maszyny. Nie podano też liczby zamówionych Ka-52KM, ale można zakładać, że chodzi o pojedyncze prototypy potrzebne do przeprowadzenia badań państwowych. W pracach nad Ka-52KM uczestniczą przedstawiciele Lotnictwa Morskiego (MA WMF). W WMF Ka-52K mogą operować z każdego okrętu wyposażonego w lądowisko śmigłowca. Jednak docelowo nosicielami Ka-52K(M) mają być uniwersalne okręty desantowe (tzw. UDK) proj. 23900, obecnie w budowie.


Pokładowe śmigłowce Ka-52K powstały jako maszyny szturmowo-rozpoznawcze do działań znad morza, mogąc wypełniać mniej więcej te same zadania, co „lądowy” pierwowzór, czyli Ka-52 Ałligator. Ka-52K mają też wspierać pokładowe śmigłowce desantowo-szturmowe Ka-29. Ka-52K został oblatany 7 marca 2015 r. Na pierwszy rzut oka Ka-52K od Ka-52 wyróżnia się składanymi łopatami wirnika i składanymi skrzydłami. Poza tym ma wzmocnione podwozie. Do tej pory powstały cztery Ka-52K (w tym najwyraźniej dwa w wariancie seryjnym służą w MA WMF), jeśli chodzi o maszyny eksploatowane w Rosji. Natomiast obecnie  największym użytkownikiem Ka-52K (zapewne 32 egzemplarze) jest Egipt. Oryginalnie Ministerstwo Obrony FR zamówiło w 2014 r. 32 Ka-52K, które miały być częścią grupy lotniczej uniwersalnych okrętów desantowych typu Mistral. W raz z ich ostateczną sprzedażą Egiptowi, również zamówione Ka-52K odsprzedano Kairowi. Egipskie Ka-52K wyróżnia lżejsza i uproszczona eksportowa stacja optoelektroniczna OES-52, mająca zawierać też francuskie komponenty ze stacji optoelektronicznej Sagem Strix, montowanej na śmigłowcach szturmowych Airbus Helicopters Tiger/Tigre HAP, HAD, ARH.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc