Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ukraina: ósmy kuter opancerzony typu „żmija” zwodowany

Wodowanie ósmego kutra opancerzonego typu „żmija” dla Sił Morskich Ukrainy. Fot. 5 Kanał

30 września w stoczni „Kuznia na Rybalśkomu” w Kijowie zwodowano ósmy kuter opancerzony projektu 58155 Hjurza-M dla Wijśkowo-Morśkych Sył Ukrainy.

Małe artyleryjskie kutry opancerzone (Mali brońiowani artyłerijśki katery, MBAK) projektu 58155 Hjurza-M (pol. żmija) zostały zaprojektowane w Naukowo-Projektowym Centrum Budownictwa Okrętowego w Mikołajowie (DPCK) pod kierownictwem głównego konstruktora Serhija Krywki. Ich produkcję seryjną podjęła stocznia prywatna PrAT „Kuznia na Rybalśkomu” w Kijowie, znana do 2017 roku jako spółka publiczna PAT Zawod „Leninska Kuznia”.

Pierwsze kutry projektu 58155 rozpoczęto budować w październiku 2012 roku, ale ich wodowanie odbyło się dopiero w 2015. W 2016 roku położono stępki jeszcze czterech „żmij”, które zwodowano rok później. Produkcja siódmego MBAK-a rozpoczęła się w 2018 roku. Od września 2020 roku siedem kutrów typu Hjurza-M (P174 Akkerman, P175 Berdianśk, P176 Nikopol, P177 Kremenczuk, P178 Łubny, P179 Wyszhorod i P180 Kostopil) stało się częścią Sił Morskich Ukrainy.

Do tej pory na Ukrainie służy siedem kutrów typu „żmija”. Fot. Defense Express

Historia ósmej, właśnie zwodowanej „żmii”, która powinna być ostatnią zamówioną na potrzeby floty ukraińskiej, jest bardziej skomplikowana. Jej stępkę położono w 2019 roku i według wstępnych planów miała być budowana przez cztery miesiące, po czym zwodowana i wysłana na próby. Jednak z wielu powodów jej budowa została zamrożona i wznowiona dopiero w lipcu bieżącego roku.

Zasadniczą przyczyną tego opóźnienia jest sytuacja stoczni „Kuznia na Rybalśkomu” i oskarżenia jej władz oraz urzędników państwowych o korupcję. W grudniu 2020 roku „Kuznia” wstrzymała budowę ósmego kadłuba MBAK projektu 58155, jak też kutra desantowo-szturmowego projektu 58503 Kentawr-ŁK (pol. centaur). Dowódca Sił Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy kadm. Ołeksij Nejiżpapa zapowiedział, że flota ograniczy się do pozyskania ośmiu MBAK. W lipcu 2021 roku stocznia wznowiła budowę kutra. Jednocześnie w tym samym roku Państwowe Biuro Śledcze (Derżawne biuro rozsliduwań) zgłosiło podejrzenia wobec byłego wiceministra obrony, prezesa zarządu „Kuznia na Rybalśkomu” i dwóch byłych szefów Departamentu Polityki Wojskowo-Technicznej, Rozwoju Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Ministerstwa Obrony. Urzędnicy ci podejrzewani są o współpracę i organizowanie dostaw sprzętu wojskowego niskiej jakości do Sił Zbrojnych w latach 2016-2018.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc