21 lipca prezydent SSB İsmail Demir ogłosił, że zawarto pierwszy kontrakt na eksport wielowirnikowców kamikaze STM Kargu, określanych w Turcji jako przenośny wirnikowy system uderzeniowy. Niemniej wiadomo, że Azerbejdżan użył już amunicji krążącej Kargu podczas ubiegłorocznej wojny o Górski Karabach.
Wielowirnikowce (dokładnie czterownirnikowce) Kargu skonstruowano w tureckiej spółce STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret AŞ), która jest też producentem tych aparatów. Według informacji tureckich mediów w drugiej połowie 2020 r. rozpoczęła się realizacja kontraktu na dostawę ponad 500 Kargu dla Sił Zbrojnych Turcji. Jednak pierwsze Kargu tureckie wojsko (czy szerzej tureckie struktury siłowe) odebrało już w 2018 r. Według informacji SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı – Prezydencja Przemysłu Obronnego) Kargu jest w polu zainteresowania kilku potencjalnych klientów eksportowych i w związku z tym był kilkukrotnie prezentowany za granicą. Obecnie SSB podało, że wykonanie zawartego kontraktu eksportowego (nie ujawniono żadnych szczegółów, po części zapewne z powodu objęcia przez Stany Zjednoczone tureckiego eksportu uzbrojenia, formalnie samego SSB, zapisami ustawy CAATSA – Countering America's Adversaries Through Sanctions Act) ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
System amunicji krążącej Kargu składa się z pojedynczego aparatu (czterowirnikowca) Kargu i doręcznej konsoli operatorskiej do zdalnego sterowania aparatem – taki zestaw może przenieść jeden żołnierz. Kargu jest określany jako wirnikowy uderzeniowy bezzałogowiec (tur. Vurucu Döner Kanatlı İHA, VİHA). Napęd śmigieł jest elektryczny (akumulator LiPo). STM podaje zasięg (wynikający z zasięgu łączności zdalnego sterowania) na 5 lub 10 km (prawdopodobnie w pierwszym przypadku chodzi o promień działania z możliwością odzyskania aparatu, gdy nie doszło do ataku). Długotrwałość lotu wynosi 30 minut (lub 15 minut – w materiałach STM są obydwie wartości). Masa startowa wynosi 6,285 kg. Odłamkowa część bojowa ma masę 1,3 kg. Detonowana jest zbliżeniowo parę metrów nad celem. Prędkość maksymalna lotu wynosi 72 km/h. Maksymalna dopuszczalna siła wiatru wynosi 10 m/s. Dopuszczalny zakres temperatury powietrza -−10 do 50°C. Wysokość operacyjna lotu to 500 m (maksymalnie 2500 m). Kargu przenosi łożyskowo zamontowaną kamerę cyfrową z kanałem termicznym i zoomem optycznym 10×. Kargu wyposażono w układ śledzenia wskazanego celu.
Obecnie rozwój Kargu obejmuje program Kerkes, który ma umożliwić działanie aparatów na obszarze bez sygnału nawigacji satelitarnej. Dostępne mają być także inne rodzaje głowic niż odłamkowa. Poza tym trwają prace nad dostosowaniem apartów Kargu do lotów w roju (czy raczej formacji) poprzez zastosowanie systemu optoelektronicznego, który śledzi lecące w pobliżu aparaty, dzięki czemu śledząc się wzajemnie unikają kolizji w powietrzu. STM pracuje także na wdrożeniem w Kargu możliwości współpracy z innymi typami aparatów bezzałogowych, czyli rozpoznawczym czterowirnikowcem STM Togan i amunicją krążącą STM Alapgu.
Dotąd Kargu zastosowano bojowo w Libii (jednak sensacyjne doniesienia o aparatach Kargu autonomicznie „ścigających i atakujących” żołnierzy tzw. Libijskiej Armii Narodowej, niczym roboty w filmach serii „Terminator” to z technicznego punktu widzenia androny). Prawie na pewno Turcja „testowała” Kargu także na Kurdach – są kurdyjskie doniesienia o wybuchających wielowirnikowcach. Kolejnym przypadkiem było użycie Kargu przez Azerbejdżan w ostatniej wojnie o Górski Karabach. Jest to udokumentowane audiowizualnie. Jednak nieznana pozostaje skala dostaw i użycia Kargu w tej wojnie, podobnie jak odpowiedź na pytanie, dlaczego teraz SSB nie traktuje tego przypadku jako pierwszego eksportu Kargu? Być może to bojowe użycie było eksperymentalne, a rzucone do walki Kargu „wypożyczone” przez Turcję.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu