Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Turcja zwiększa liczbę fregat typu Istanbul

Fot. Istanbul Shipyard

20 grudnia turecki Komitet Wykonawczy Przemysłu Obronnego - SSIK (Savunma Sanayi İcra Komitesi), podczas drugiego i ostatniego spotkania w 2022 roku, podjął decyzje w sprawie 25 obecnie realizowanych projektów wojskowych. Jedną z poruszonych kwestii była kontynuacja budowy fregat rakietowych typu İSTİF (znanych też jako typ Istanbul) w ramach programu MİLGEM.

Wyrażono zgodę i autoryzację na sfinansowanie piątej, szóstej i siódmej jednostki tego typu. Budowę prototypu, któremu nadano nazwę, Istanbul (F 515), zainicjowano w stoczni Istanbul Shipyard 19 stycznia 2017 roku, a położenie stępki odbyło się 3 lipca tego samego roku. Okręt na wodę zszedł po nieco ponad czterech lat prac 23 stycznia 2021 roku. Obecnie prowadzone są prace wyposażeniowe. Okręt ma za sobą także pierwszy etap prób napędu na uwięzi (HAT), które rozpoczęto we wrześniu ubiegłego roku.

W listopadzie na pokład trafiła armata MKE (Makine Kimya Endüstrisi) 76/62 mm Milli Deniz Topu, rozpoczęto także niezbędne prace przygotowawcze do instalacji zespołu pionowych wyrzutni MIDLAS rodzimej produkcji. Rozpoczęcie prób morskich (SAT) planowane jest na marzec tego roku, a podniesienie bandery na 6 września.

Bieżący rok jest niezwykle ważny dla Turcji, 23 października minie bowiem 100 lat od ustanowienia Republiki Turcji w miejscu Sułtanatu (parlament proklamował tę decyzję 29 października 1923 roku).

Najnowsze fregaty budowane dla Turcji legitymować się będą wypornością pełną 3000 ton przy wymiarach kadłuba 113,2x14,4x4,05 m. Napęd skonfigurowany został w układzie CODAG z dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 20V4000 M93L oraz turbiną gazową General Electric LM2500. Prędkość maksymalna przekroczyć ma 29 węzłów. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów zasięg wyniesie ok. 5700 Mm.

Uzbrojenie, poza wspomnianą już armatą i 16-prowadnicową wyrzutnią VLS MIDLAS (do pocisków do zwalczania środków napadu powietrznego systemu Hisar), składać się będzie z 16 pocisków przeciwokrętowych Roketsan Atmaca Block 1. Okręty opisywanego typu będą także pierwszymi budowanymi dla Turcji nosicielami najnowszego dwulufowego systemu obrony bezpośredniej Aselsan Gokdeniz kal. 35 mm. Obronę przed niewielkimi jednostkami nawodnymi w bezpośredniej bliskości okrętu zapewnią dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia Aselsan STOP kal. 25 mm. Zwalczanie okrętów podwodnych realizowane będzie mogło być z wykorzystaniem śmigłowca pokładowego (Lockheed Martin S-70B) lub torped (Mk 46 Mod 5 lub Mk 54) wystrzeliwanych z dwóch podwójnych wyrzutni kal. 324 mm. Głównym systemem radiolokacyjnym będzie pracujący w paśmie G (4-6) trójwspółrzędny radar Aselsan Hazar. Jak większość obecnie budowanych jednostek dla Tureckich Sił Morskich (TDK), tak i opisywane fregaty otrzymają radary o zmniejszonej możliwości wykrycia Aselsan Alper. Fregaty zostaną kompleksowo zabezpieczone przed atakami ze strony środków napadu powietrznego oraz torped. Pierwsze z zagrożeń będzie wykrywane i neutralizowane z wykorzystaniem rozbudowanego systemu walki elektronicznej Aselsan Ares-2N (wykrywanie) i Areas-2C (zakłócanie). W przypadku zagrożeń spod wody wykorzystany zostanie system Aselsan Hizir. Nad optymalną pracą wszystkich systemów pokładowych czuwać będzie system dowodzenia Havelsan Advent. Załoga liczyć będzie 123 osoby.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc