Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama PIT-Radwar
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Trzeci rakietowy Bujan-M zasili Flotę Bałtycką

Mały okręt rakietowy Grad opuszczający stocznię, zwraca uwagę demontaż górnych elementów masztu mający na celu umożliwienie przejścia pod mostami. Fot. AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo

10 sierpnia stocznię AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo w Zielenodolsku (Tatarstan) opuścił mały okręt rakietowy Grad proj. 21631 Bujan-M. Dołączy on do Floty Bałtyckiej Federacji Rosyjskiej.

Zostanie on przeholowany śródlądowymi drogami wodnymi na Bałtyk, gdzie w oparciu o port w Kronsztadzie prowadzone będą stoczniowe próby morskie. Po przejściu testów zdawczo-odbiorczych zasili on, jako trzecia jednostka tego typu (pozostałe to Sierpuchow i Zielenyj Doł), rosyjską Flotę Bałtycką. Według obecnych planów ma to nastąpić do końca tego roku.

Mały okręt rakietowy Grad, który zwodowano 17 września 2021 r., jest już dziesiątą jednostką proj. 21631 Bujan-M. Powstał on na mocy kontraktu o wartości 27 mld RUB, dotyczącego budowy trzech okrętów tego typu, który został podpisany 7 września 2016 r. podczas moskiewskiej wystawy Armija 2016 przez Ministerstwo Obrony FR i stocznię z Zielenodolska.

Stęki pod budowę tych trzech jednostek, które noszą nazwy Grad, Naro-Fominsk i Stawropol położono odpowiednio 27 kwietnia 2017 r., 23 lutego 2018 r. oraz 12 lipca 2018 r. Początkowo zakładano, że zostaną przekazane odbiorcy w latach 2019-2020. Tak się jednak nie stało. Budowa nowych Bujanów-M notowała bardzo duże opóźnienia, co spowodowane było głównie międzynarodowymi sankcjami wprowadzonymi po aneksji Krymu. Pierwotnie okręty tego typu wyposażone były w cztery niemieckie silniki wysokoprężne MTU 16V4000M90, których dostawy wstrzymane po wejściu w życie tych sankcji pod koniec 2014 r.

Rosjanie próbowali zaradzić tej sytuacji poprzez zastosowanie takiej samej liczby chińskich silników wysokoprężnych CHD622V20, produkowanych przez Henan Diesel Engine Industry Limited, które jednak nie spełniły oczekiwać, ponieważ cechowały się niską jakością i wysoką awaryjnością. Ostatecznie zdecydowano o zastosowaniu dwóch rodzimych silników wysokoprężnych 10D49 produkowanych przez OAO Kołomienskij Zawod z Kołomny. Przedsiębiorstwo to, podobnie jak i inne rosyjskie firmy silnikowe, nie jest zdolne, zaspokoić zwiększone jeszcze w wyniku sankcji zapotrzebowanie na okrętowe silniki napędowe. Dlatego też budowa tych jednostek proj. 21631 tak się wydłużyła. Według aktualnych planów dwa z nich tj. Grad i Naro-Fominsk mają wejść do służby we Flocie Bałtyckiej w latach 2022-2023.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc