Zaloguj

Testy pojazdu ULTRO-600 MULE w Danii [WIDEO]

Duńskie wojska lądowe testują pojazd bezzałogowy Nexter ULTRO-600 MULE. Fot. Nexter Systems.

5 stycznia Agencja Materiałów i Zamówień Ministerstwa Obrony Królestwa Danii (Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse) opublikowała na swoim profilu na portalu społecznościowym film z testów pojazdu bezzałogowego ULTRO-600 MULE francuskiej firmy Nexter Systems.

Duńskie wojska lądowe zamierzają nadrobić zaległości związane z wdrożeniem bezzałogowych pojazdów lądowych, stąd zapoznają się z możliwościami technicznymi i taktycznymi oraz ograniczeniami dostępnych konstrukcji. Próby pojazdu Nextera mają się wpisywać w tzw. zielony plan działania duńskiego resortu obrony na lata 2021-2025, w ramach którego planowane jest m.in. ograniczanie zużycia paliw płynnych. Pojazdy takie jak ULTRO-600 MULE miałyby być w tym pomocne, ze względu na napęd elektryczny. Platforma ta jest jednak nadal rozwijana, w czym również mogą pomóc wszechstronne duńskie testy, prowadzone na poligonach Høvelte, Oksbøl, i Haderslev w różnych warunkach klimatycznych i w ramach różnych scenariuszy taktycznych.

ULTRO-600 MULE to kołowy bezzałogowy pojazd terenowy do przewozu ładunków (tzw. robot-muł) w układzie 4×4. Jest on zasilany elektrycznie z baterii akumulatorów litowo-jonowych Bren-Tronics 6T, umieszczonych w wysuwanej komorze. Napęd elektryczny zapewnia pojazdowi prędkość maksymalną 18 km/h. Nie jest to wartość imponująca, ale zazwyczaj wystarczy do towarzyszenia spieszonej piechocie. Bardziej istotny jest czas pracy, wynoszący 8-12 h, zależnie od warunków terenowych. Pojazd odznacza się niezłymi charakterystykami odnośnie jazdy w terenie ‒ może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 40% i trawersować po zboczach o pochyleniu 35%, a także wspinać się na pionowe przeszkody o wysokości do 0,4 m czy przekraczać rowy o szerokości do 0,6 m. Pojazd ma 1,97 m długości, 1,3 m szerokości i 1,18 m wysokości. Masa własna wynosi 800 kg, ładowność sięga 600 kg (stąd liczba „600” w oznaczeniu). Bezzałogowiec może być sterowany przez jednego żołnierza za pomocą przyrządu kontrolnego lub może działać w trybie autonomicznym. Za świadomość sytuacyjną wokół pojazdu odpowiada zestaw kamer telewizyjnych i termowizyjnych, zapewniających możliwość obserwacji dookólnej. Poza transportem wyposażenia czy rannych ULTRO-600 MULE można uzbroić w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia lub wyposażyć w zestaw czujników rozpoznawczych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc