15 września podczas wystawy DSEI 2021 w Londynie koncern Leonardo ogłosił, że we współpracy z brytyjskim przemysłem obronnym testuje nowy zaawansowany system ochrony pojazdu MIPS. Pierwsze próby przeprowadzono na poligonie Shoeburyness w lipcu br.
MIPS (Modular Integration Protection System, pol. modułowy zintegrowany system ochrony) ma łączyć efektory oddziałujące elektromagnetycznie i fizycznie (hard-kill i soft-kill), dzięki czemu może przeciwdziałać szerokiemu spektrum zagrożeń. Architektura systemu jest kluczowym elementem projektu Icarus, realizowanego przez Laboratorium Nauki i Rozwiązań Obronnych (Defence Science and Technology Laboratory, DSTL). Projekt Icarus, prowadzony od czterech lat, ma na celu skokowe zwiększenie przeżywalności pojazdów użytkowanych przez British Army. Został on uruchomiony w odpowiedzi na rozpowszechnienie przeciwpancernych pocisków kierowanych i granatników przeciwpancernych na współczesnym polu walki. Podczas wspomnianego testu MIPS został ostrzelany z „broni krótkiego zasięgu”, przypuszczalnie z granatnika przeciwpancernego. Testowi poddano demonstrator złożony z architektury systemu MIPS i kombinacji dostępnych na rynku, zastępczych czujników oraz efektorów. Otwarta architektura MIPS ma umożliwiać integrację różnych elementów odpowiedzialnych za wykrywanie czy zwalczanie zagrożeń, co ma umożliwić dosyć dowolne konfigurowanie systemu zależnie od sytuacji, jaką można napotkać na danym teatrze działań (ale także modernizację czy naprawę systemu). Jednym z wymogów było ponadto, aby MIPS był przystępny cenowo. Dzięki udanemu testowi rozszerzono badania w kierunku uzyskania zdolności zwalczania amunicji krążącej.
System został opracowany przez zespół firm z Leonardo na czele. Poza brytyjsko-włoskim koncernem w skład zespołu weszły: Abstract Solutions, CGI, Frazer-Nash, Lockheed Martin UK, RBSL, Roke i Ultra Electronics.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu