Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Szczegóły chorwackiej decyzji w sprawie samolotów wielozadaniowych

2 kwietnia Ministerstwo Obrony Chorwacji upubliczniło część danych dotyczących wyboru oferty izraelskiej w przetargu na zakup dwunastu wielozadaniowych samolotów bojowych, które zastąpią w najbliższych latach MiGi-21.

Oferta izraelska pokonała w finale Szwedów, którzy chcieli sprzedać Chorwacji fabrycznie nowe Saab JAS-39C/D Gripen. Formalna decyzja o wyborze została zaakceptowana przez władze 27 marca. W celu wykluczenia kontrowersji, rząd zdecydował się na upublicznienie części danych dotyczących zakupu.

Umowa ma mieć wartość około 480 mln dolarów i zostanie zawarta w ramach porozumienia międzyrządowego z pełnymi gwarancjami realizacji. Dwanaście maszyn reprezentuje standard Block 30 (wyprodukowane w latach 1986-88), które przeszły proces modernizacji według programu Barak 2020. Objął on generalne przeglądy struktury płatowca, montaż systemu debriefingowego oraz nowych monitorów i wskaźnika przeziernego HUD, integracji celowników nahełmowych i innych (nieujawnionych) elementów wyposażenia pokładowego. Wraz z nimi do Chorwacji trafią dwa symulatory, trzy zapasowe silniki oraz uzbrojenie podwieszane (powietrze-powietrze i powietrze-ziemia) produkcji amerykańskiej. Strona izraelska zapewni szkolenie do ośmiu pilotów oraz 50 członków personelu naziemnego, a przez pierwsze trzy lata eksploatacji Chorwatów ma wspierać personel izraelski. Dodatkowo, w ramach powyższej kwoty, zbudowany zostanie nowy hangar przeznaczony do obsługi wszystkich samolotów, a także realizowane będzie wsparcie techniczne dotyczące oprogramowania. Chorwaci zapewnili sobie pełną swobodę dotyczącą zakupów uzbrojenia podwieszanego (certyfikowanego dla samolotów rodziny F-16) oraz dożywotnią pomoc techniczna przy przeglądach i serwisie samolotów (zakładany okres eksploatacji to około 20 lat).

Same samoloty należą do jednych z najbardziej wyeksploatowanych w izraelskim lotnictwie, według upublicznionych danych ich średni nalot (uwzględniając przeliczniki eksploatacyjne) wynosi około 7600 godzin. Z tego też względu, w ramach powyższej kwoty, przed dostawą, przejdą przeglądy generalne połączone z certyfikowaniem przez Lockheed Martin struktury płatowca do (bezpiecznej) eksploatacji przez kolejnych 3000 godzin. Dwa samoloty mają przylecieć w 2020 roku, sześć w 2021 i cztery w 2022.

Przy okazji ujawniono, że szwedzka oferta miała wartość około 1,2 mld dolarów, a amerykańska 1,6 mld dolarów. W obu przypadkach nie ujawniono szczegółów, poza faktem, że nie obejmowały uzbrojenia.

(ŁP) Foto: IDF
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc