4 kwietnia koncern Boeing poinformował o symbolicznym zapoczątkowaniu produkcji samolotów patrolowych bazowania lądowego P-8A Poseidon przeznaczonych dla nowego użytkownika eksportowego – Republiki Federalnej Niemiec.
Jak wskazuje producent mowa o budowie struktur kadłuba maszyny. Zgodnie z harmonogramem, pierwszy z nich ma zostać dostarczony w bieżącym roku i pozwoli na wypełnienie przestrzeni po wycofanych (i sprzedanych) samolotach Lockheed Martin P-3C Orion. Uruchomienie procesu produkcyjnego to wynik kontraktu, który został zawarty w 2021 roku. Początkowo, w czerwcu, doszło do podpisania międzyrządowej umowy LOA pomiędzy Republiką Federalną Niemiec oraz Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu pięciu egzemplarzy. Boeing zawarł kontrakt produkcyjny we wrześniu 2021 roku. Trzy kolejne zamówiono pod koniec 2023 roku, z kolei producent zawarł umowę produkcyjną w lutym bieżącego roku. Ostatni z niemieckich P-8A Poseidon ma zostać dostarczony do marca 2028 roku.
Dotychczas Boeing dostarczył 200 samolotów P-8 Poseidon, które są eksploatowane w Stanach Zjednoczonych, Australii, Indii, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Nowej Zelandii. W bieżącym roku zaplanowano zapoczątkowanie dostaw do Republiki Korei, a także dalsze działania marketingowe związane z próbą uzyskania nowych umów eksportowych. Globalna flota wylatała ponad 600 tys. godzin.
W przypadku Europy, obecnie są one eksploatowane przez Wielką Brytanię oraz Norwegię. Poza Republiką Federalną Niemiec zainteresowanie zakupem wyraża m.in. Królestwo Niderlandów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu