Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Skytruck w finale programu Armed Overwatch

C-145 Skytruck został zakwalifikowany do finałowej rozgrywki w programie Armed Overwatch, który może objąć zakup do 75 samolotów. Fot. USAF

11 maja dowództwo Sił Specjalnych Stanów Zjednoczonych ogłosiło listę pięciu finalistów, którzy będą ubiegać się o możliwość zdobycia umowy w programie Armed Overwatch – samolotów wsparcia naziemnego. Wśród nich znalazł się C-145 Skytruck produkowany przez należące do korporacji Lockheed Martin Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu.

Lista finalistów obejmuje Beechcraft AT-6 Texan II, AirTractor AT-802U, Leidos Bronco II, MAG Aerospace MC-208 oraz (co ciekawe) oferowany przez korporację Sierra Nevada samolot C-145 Skytruck. Według planów zakup może objąć do 75 samolotów, które zastąpią obecnie używane U-28A Draco (Pilatus PC-12) i jednocześnie rozszerzą możliwości operacyjne Sił Specjalnych. Ich głównym zadaniem ma być wsparcie z wykorzystaniem precyzyjnych środków bojowych oraz rozpoznanie. Wybrane konstrukcje, w lecie bieżącego roku, mają przejść próby porównawcze w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze pięć maszyn ma zostać zakupionych jeszcze w bieżącym roku.

W przypadku samolotów PZL C-145 Skytruck, szesnaście samolotów zostało zakupionych na potrzeby Sił Specjalnych do 2015 roku. Były one wykorzystywane do zadań transportowych na obszarach Afganistanu oraz Afryki – w czasie intensywnej służby utracono w wypadku jeden z nich. Jedenaście wycofano i zaoferowano sojusznikom, trafiły do m.in. do Estonii, Portoryko oraz Kenii. Cztery pozostałe są wykorzystywane operacyjnie na obszarze Florydy.

Co ciekawe, początkowo korporacja Sierra Nevada promowała w programie Armed Overwatch turbośmigłowy samolot bojowy Embraer A-29 Super Tucano. Kooperacja z brazylijskim producentem pozwoliła na uruchomienie linii montażu ostatecznego w zakładach korporacji w Jacksonville na Florydzie - dzięki temu A-29 mógł być oferowany sojusznikom poprzez program pomocy wojskowej FMF (skorzystały z tego takie państwa jak Afganistan czy Liban). Nie można wykluczyć, że ewentualne zwycięstwo C-145 Skytruck będzie także wymuszało utworzenie linii montażu ostatecznego na terytorium Stanów Zjednoczonych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Skytruck w finale programu Armed Overwatch”

  1. Gdyby tylko Polska nadal posiadała PZL-Mielec wraz z innymi lotniczymi podmiotami i były one porządnie zarządzane a naszej władzy prawdziwe zależało na rozwoju rodzimych konstrukcji lotniczych to grube miliony złotych od lat wpływałyby do naszego budżetu zamiast za granicę budując polski kapitał a rodzima branża zbrojeniowa byłaby w dużo lepszej kondycji. Nikogo nie rozliczono, szkody dla państwa nie udowodniono...

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc