Jak podała 19 maja rosyjska Zjednoczona Korporacja Silnikowa, nowo rozwijany silnik turbowałowy WK-1600W ukończył etap podstawowych badań stanowiskowych. Ich celem było sprawdzenie funkcjonowania pracy nowego silnika w podstawowych zakresach eksploatacyjnych, w tym potwierdzenie przyjętych parametrów konstrukcyjnych.
Zjednoczona Korporacja Silnikowa (ODK – Objedinionnaja dwigatielestroitielnaja korporacyja), wchodząca w skład państwowej korporacji Rostiech, przekazała informacje o postępach programu silnika turbowałowego WK-1600W przy okazji moskiewskiego salonu lotniczego HeliRussia, który odbył się w dniach 19–21 maja. Prototypowy egzemplarz WK-1600W przeszedł cykl 25 naziemnych badań stanowiskowych w zakładach spółki ODK-Klimow. W ich trakcie sprawdzono wszystkie zasadnicze części silnika w różnych zakresach jego pracy przewidzianych eksploatacyjnie, potwierdzając m.in.: stabilną pracę sprężarki, stabilność zapłonu i rozruchu silnika, stabilność pracy komory spalania, założone konstrukcyjnie poziomy wibracji pracującego silnika. W kolejnym etapie badań stanowiskowych będzie przebadany silnik ze zmodyfikowanymi elementami strukturalnymi, a także silnik pracujący jako element autonomicznych instalacji.
Według przyjętego harmonogramu rozwoju silnika, w tym roku powinien zostać przeprowadzony pierwszy lot śmigłowca z zamontowanymi WK-1600W, a w 2023 r. silnik powinien uzyskać certyfikat typu, co umożliwi rozpoczęcie produkcji seryjnej WK-1600W w 2024 r. W ubiegłym roku ODK-Klimow skompletował pierwszy egzemplarz prototypowy WK-1600W. Nowy silnik jest pierwszym rosyjskim silnikiem turbowałowym, którego dokumentacja techniczna jest wyłącznie cyfrowa. W produkcji silnika wykorzystuję się metody wytwarzania przyrostowego – drukowane są m.in. korpusy silnika, wszystkie wirniki czterech stopni sprężarki, a także łopatki wirników sprężarki.
WK-1600W powstaje jako rosyjski napęd w pierwszej kolejności śmigłowca Ka-62, którego prototypy latają z silnikami Safran Ardiden 3G. WK-1600W ma być od niego o kilka milionów rubli tańszy przy takich samych lub wyższych parametrach, m.in.: moc startowa 1400 KM, awaryjna moc chwilowa 1750 KM przez 2,5 minuty przy jednym niesprawnym silniku (Ka-62 jest dwusilnikowy), zapas wzrostu mocy 10–15%, spalanie 200 g/KM/h, masa 210 kg. WK-1600W wyposażono w układ cyfrowego sterowania i kontroli (FADEC) typu BARK-15W. W produkcję WK-1600W, prócz ODK-Klimow w roli głównego producenta i integratora, są zaangażowane spółki: ODK-Salut, MMP Czernyszewa, ODK-UMPO i Rieduktor-PM. Prócz zastosowania w śmigłowcach o masie startowej rzędu 5–8 t, planuje się też opracowanie wersji turbośmigłowej WK-1600S, a także turbogeneratora o mocy 1,2 MW jako przewoźnego źródła zasilania.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe: