Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Saab zmodernizuje niemieckie fregaty

Wizja zmodernizowanej fregaty typu Brandenburg. Fot. Saab

30 lipca szwedzka spółka Saab poinformowała, że zawarła kontrakt na modernizację fregat typu Brandenburg (Klasse 123) w zakresie systemów radiolokacyjnych i kierowania ogniem.

Umowa zawarta pomiędzy Saabem a BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, pol. Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych) ma wartość rzędu 4,6 mld SEK (ok. 2 mld PLN). Obejmuje on produkcję, dostawę i montaż na czterech fregatach zwalczania okrętów podwodnych typu F123 systemów radiolokacyjnych i kierowania ogniem. Wraz z tym Saab zainstaluje na nich nowy system zarządzania walką w celu minimalizacji ryzyka integracji nowych urządzeń i systemów z istniejącym na okrętach. Realizacja przedsięwzięcia rozpocznie się w tym roku i potrwa do 2030. Saab jest głównym kontrahentem, który zawarł umowy z niemieckimi podwykonawcami: Abeking & Rasmussen z Lemwerder na prace stoczniowe i ESG Elektroniksystem- und Logistik z Fürstenfeldbruck na wsparcie logistyczne kontraktu.

Każda z fregat typu F123 otrzyma system zarządzania walką 9LV, wielofunkcyjny system radiolokacyjny Sea Giraffe 4A, stację radiolokacyjną Sea Giraffe 1X oraz radiolokacyjno-optoelektroniczny system kierowania ogniem CEROS 200. Ponadto zamontowany zostanie nowy system rozpoznania bojowego IFF innego producenta (możliwe, że Hensoldt). Umowa obejmuje też pakiet logistyczny do zmodernizowanych okrętów.



Obecnie fregaty te wykorzystują system zarządzania walką Atlas Elektronik SATIR III (System zur Auswertung taktischer Informationen auf Rechnerschiffen), opracowany jeszcze w latach 90. Ich zasadniczym systemem radiolokacyjnym jest dziś radar Thales Nederland LW08, który zostanie zastąpiony przez Sea Giraffe 4A. Antena nowej stacji będzie zakryta stożkiem przepuszczającym promieniowanie elektromagnetyczne. Drugi z radarów - Sea Giraffe 1X - wyprze dotychczasowy system Thales Nederland SMART-S. Obydwa radary Sea Giraffe wybrane do fregat typu F123 są systemami trójwspółrzędnymi (przy czym model 1X, to jeden z najmniejszych tej klasy na świecie), a ponadto oba wykorzystują obrotowe anteny klasy AESA (aktywne z elektronicznym szykiem fazowanym), wykonane w technologii azotku galu (GaN). Są jednocześnie najnowszymi systemami radiolokacyjnymi w portfolio szwedzkiego producenta.

Cztery fregaty typu F123 (Brandenburg F215, Schleswig-Holstein F216, Bayern F217 i Mecklenburg-Vorpommern F218) mają wyporność 4900 ton i długość 139 m. Zbudowały je cztery stocznie: Blohm+Voss, Howaldtswerke-Deutsche Werft, Thyssen Krupp Nordseewerke i Bremer Vulkan, w latach 90. Do służby w Deutsche Marine weszły pomiędzy rokiem 1994 a 1996.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Saab zmodernizuje niemieckie fregaty”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc