Zaloguj

Saab testuje morskiego „lojalnego skrzydłowego”

Fot. Saab

8 września, opracowany przez szwedzką spółkę Saab, bezzałogowy nawodny (USV) system Enforcer III realizował wspólne próby z okrętami 3. Flotylli (Tredje sjöstridsflottiljen) z Karlskrony.

Enforcer III to dostosowany do pływania bez konieczności obecności załogi kuter desantowy, będący konwersją jednostki typu Stridsbåt 90 H(alv). W celu zapewnienia możliwości bezpiecznej nawigacji, szczególnie w rejonach ścieśnionych i w szkierach, Enforcer III poza radarem nawigacyjnym standardowym dla każdego kutra tego typu, doposażony została także w nowoczesny trójwspółrzędny radar Saab Sea Giraffe 1X, głowicę optoelektroniczną SEA-FLIR, kamery światła dziennego oraz skaner laserowy (LIDAR). Enforcer III wyposażony może być także w sonar holowany Deep Vision i pojazd ROV Sea Wasp (w takiej konfiguracji występował w trakcie demonstracji w sierpniu 2021 roku).

Jednym z realizowanych scenariuszy było wykorzystanie Enforcera jako jednostki dozoru radiolokacyjnego operującej w bezpiecznej odległości od „okrętu matki”, którym była korweta Nyköping (K 34) typu Visby. Wszystkie wykryte przez radar Sea Giraffe 1X obiekty przesyłane były do zaokrętowanej na pokładzie korwety grupy pracowników Saaba. Sea Giraffe 1X to najmniejszy radar w portfolio firmy Saab i jeden z najmniejszych, o ile nie najmniejszy, trójwspółprzędny radar dostępny obecnie na rynku. Zapewnia on niemal taką samą funkcjonalność, jak znacznie większa odmiana AMB (znajdująca się w wyposażeniu m.in. korwet Visby) przy zasięgu zmniejszonym o połowę oraz zdecydowanie niższej masie. Jako pierwszy w historii szwedzkiego producenta pracuje on w paśmie I/J i umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych z odległości do 100 km. Jego antena o kształcie pryzmatycznym, składająca się z 24 modułów nadawczo-odbiorczych TRM, cechuje się wymiarami 1125×500 mm. Jest przy tym bardzo lekka, gdyż waży ok. 60 kg wraz z anteną interrogatora IFF systemu rozpoznania bojowego "swój-obcy" (po dodaniu mieszczącej silnik elektryczny podstawy obrotowej masa całkowita wzrasta do 101 kg).

Dzięki takiemu wykorzystaniu Enforcera macierzysty okręt może wykrywać i śledzić cele, a także wypracowywać dane do strzelania samemu pozostając w ciszy radiolokacyjnej, co w połączeniu z konstrukcją okrętu skutecznie ograniczającą jego SPO powoduje, że dla potencjalnego przeciwnika staje się on niemal całkowicie niewykrywalny. W przybliżeniu odpowiada to koncepcji „loyal wingman”, znanej z lotnictwa.

Ze względów bezpieczeństwa na kutrze przez cały czas obecna była obsada, jednak jej rola ograniczała się jedynie do kontrolowania sytuacji, nie brała aktywnego udziału we współdziałaniu pomiędzy Enforcerem a Nyköpingiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc