3 kwietnia szwedzki koncern Saab poinformował o oblataniu czwartego egzemplarza samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye. Jego użytkownikiem będą siły zbrojne Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Maszyna jest pierwszą z dwóch, które zamówiono w ramach trzeciej transzy współpracy pomiędzy koncernem Saab oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Pierwsze dwa zostały zakontraktowane w 2015 roku. W lutym 2017 roku zamówiono trzeci egzemplarz (dostarczony w lutym 2021 roku). Kontrakt na kolejne dwa podpisano 30 grudnia 2020 roku – umowa ma zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
Obecnie Saab dysponuje zamówieniami na cztery samoloty GlobalEye. Dwa trafią do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a dwa kolejne do Szwecji. Drugi z wymienionych klientów zakontraktował parę w czerwcu 2022 roku (dostawa do końca 2027 roku). Dodatkowo umowa ma opcję pozwalającą na rozszerzenie zamówienia o dwa kolejne samoloty.
System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających. Obecnie jedynym użytkownikiem są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Saab jest także uczestnikiem dialogu technicznego realizowanego przez NSPA w sprawie prac nad następcą dla obecnie eksploatowanej floty samolotów Boeing E-3 Sentry.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu