reklama Helikon-Tex

Saab dostarczy autonomiczne pojazdy Australijczykom

7 sierpnia Departament Obrony Australii poinformował o wyborze autonomicznego pojazdu podwodnego Saab AUV-62 w odmianie imitatora okrętów podwodnych (AT). Zamówienie to jest jednym z elementów składowych wartego ponad 7,9 mln USD programu mającego na celu zwiększenie możliwości zaawansowanego szkolenia w wykrywaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych przez siły morskie Antypodów.

Szwedzki pojazd to modułowa i bardzo elastyczna konstrukcja, która powstała na bazie zmodyfikowanych planów torpedy ciężkiej TP-2000, stąd też legitymuje się średnicą 533,4 mm. W odróżnieniu od „bojowych” krewnych AUV-62 napędzany jest za pomocą silnika elektrycznego, zasilanego z akumulatorów litowo-polimerowych, który umożliwia osiągnięcie prędkości regulowanej w zakresie od 3 do 12 węzłów (pod wodą) oraz od 0 do 3 węzłów na powierzchni. Masa oscyluje w okolicach 620 kg, przy czym w zależności od decyzji zamawiającego i związanej z tym faktem ilością sekcji bateryjnych parametr ten (podobnie jak długość) może ulec zmianie. Przy standardowej konfiguracji akumulatory umożliwiają operowanie pojazdu przez 3h przy 12 węzłach, 10h przy 8 węzłach i 24h przy4 węzłach. Głębokość operacyjna zawiera się z kolei w przedziale od 0 do 300 m. Na korpusie opisywanego pojazdu rozmieszczono przetworniki pokładowej stacji hydrolokacyjnej pracującej na niskiej, średniej i wysokiej częstotliwości a także hydrofonów. Jest w stanie symulować rzeczywiste sygnatury akustyczne wybranych okrętów podwodnych, w trybie aktywnym jak i pasywnym. W tym ostatnim ustawieniu można emulować sygnatury w zakresach: od 10 do 100 Hz (wzmocnienie do 130 dB), 100 do 300 Hz (150 dB) oraz od 300 Hz do 100 kHz (160 dB).

Dodatkowo każdy z pojazdów wyposażony jest w holowany promiennik, który umożliwia precyzyjną emulację pola fizyczne okrętu podwodnego, dzięki czemu operatorzy odpowiedzialni za wykrywanie i zwalczania zanurzonych OP, mogą trenować w warunkach bardzo zbliżonych do rzeczywistych w tym także z faktycznym wykorzystaniem uzbrojenia POP. Łączność ze stanowiskiem dowodzenia a także transmisja niezbędnych danych możliwa jest dzięki zainstalowanego w górnej części kadłuba wysuwanego masztu. AUV-62, dzięki średnicy tożsamej z ciężkimi torpedami, może być wystrzeliwany z pokładu okrętów nawodnych, podwodnych oraz odpowiednio wyposażonych instalacji brzegowych. Wykorzystanie tego typu pojazdów w miejscu „prawdziwych” okrętów podwodnych umożliwia uzyskanie znaczących oszczędności w zakresie szkolenia obsad odpowiedzialnych za wykrywanie i zwalczania okrętów podwodnych. Podpisana pomiędzy Canberrą a Sztokholmem zakłada że za obsługę i serwisowanie zakupionych pojazdów odpowiedzialna będzie m.in. lokalna firma BlueZone Group, która swoje placówki posiada w miejscowościach Newcastle, Perth oraz Melbourne.

(Marcin Chała) Foto: Marcin Chała

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc