We wrześniu Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy, Fiński Fundusz Inwestycyjny) dołączył jako właściciel Sisu Auto z mniejszościowym udziałem na poziomie 19,9%. Tesi, jako spółka inwestycyjna państwa fińskiego, realizuje zadania w zakresie polityki przemysłowej, skupiające się na wzroście i odnowie gospodarki oraz promowaniu inwestycji. Środki pozyskane z tej transakcji mają służyć Sisu na rozpoczęcie nowych inwestycji, umożliwiających wzrost produkcji seryjnej, by – jak to określono – wzmocnić bazę finansową rozwoju. Jako krajowy producent pojazdów wojskowych przeznaczonych do wymagających zastosowań, Sisu Auto jest ważną firmą dla Finlandii, mającą też potencjał eksportowy.
Celowość realizacji tej transakcji jest uzasadniana wielopłaszczyznowo. Przede wszystkim Sisu Auto, założone w 1931 r., jest jednym z znaczących graczy w krajowym sektorze przemysłowym, od prawie stu lat produkującym szeroką gamę pojazdów transportowych znanych wszystkim Finom pod marką SISU zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Produkcja firmy w swojej historii obejmowała: ciężarówki, pojazdy wojskowe, autobusy, maszyny do przeładunku materiałów, sprzęt kolejowy i różne komponenty dla sektora transportowego. Jednocześnie europejski przemysł samochodów ciężarowych podlegał ciągłym zmianom przez cały okres istnienia firmy, w następstwie czego od lat utrzymuje się ta sama tendencja do zmniejszania się liczby obecnych na nim graczy. Z prawie dwustu niezależnych relatywnie silnych marek, które działały przed 1990 rokiem, pozostało zaledwie kilka dużych firm zajmujących się produkcją masową i kilkunastu producentów pojazdów specjalnych działających niszowo, analogicznie jak Sisu Auto. Przekształcenie Sisu Auto z wytwórcy masowego w niszowego miało miejsce w latach 90. i wówczas uchroniło ten podmiot, zapoczątkowując projekt rozwojowy, którego celem było zapewnienie przyszłości branży sprzętu transportu krajowego poprzez promowanie rozwoju produktów specjalistycznych i szeroko zakrojonych sieci podwykonawców.
Obecnie większość zadań transportu zarobkowego w Finlandii odbywa się po stosunkowo dobrych drogach, a zapotrzebowanie na specjalistyczny sprzęt ogranicza się do najbardziej wymagających przewozów, z których część odbywa się poza siecią drogową, przykładowo w kopalniach odkrywkowych, kamieniołomach czy w obsłudze sektora leśnego, co w naturalny sposób ogranicza popyt. Sisu Auto odpowiada na wymagania stawiane przez te zadania transportowe poprzez serie wysoko specjalizowanych ciężarówek Polar, dostosowanych do potrzeb klientów. Rynek dla linii Polar, produkowanej wyłącznie do użytku komercyjnego, pozostaje jednak wybitnie ograniczony, dlatego cele rozwoju firmy są gdzie indziej ‒ na rynku eksportu pojazdów wojskowych.
Dlatego realizując swoje cele rozwojowe firma Sisu Auto obrała nowy kierunek w przyszłość, rozszerzając działalność z produkcji ciężarówek i pojazdów wojskowych na pojazdy specjalne, powstające na ich bazie na rynek eksportowy, oraz świadcząc usługi projektowania pojazdów dla branży sprzętu transportowego krajów rozwijających się. Program rozwoju Sisu Auto, który trwał całą dekadę, wymagał znacznych inwestycji, szczególnie w rozwój produktu, oraz ogólnie w rozwój działalności. Aby zachować konkurencyjność kosztową, jednym z głównych celów projektu była innowacyjna, wydajna produkcja nowych wyrobów. Znaczącymi inwestycjami było rozpoczęcie współpracy z największym na świecie producentem pojazdów użytkowych Daimler AG i opracowanie zupełnie nowej serii samochodów cywilnych SISU Polar, wykorzystującej podzespoły Mercedes-Benz. Do tego doszła produkcja nowej wojskowej serii SISU GTP.
Ten ostatni jest odpowiedzią na wzrost zapotrzebowania rynku na opancerzone pojazdy wojskowe. To zaś skłoniło szefostwo firmy do skoncentrowaniu swoich zasobów na rozwoju i produkcji pojazdów wojskowych. Rodzina pojazdów opancerzonych SISU GTP, która powstała w wyniku tej inwestycji, została niedawno wprowadzona do produkcji seryjnej. Przedseryjne SISU GTP, bazujące na rozwiązaniach samochodów średnich i ciężkich serii SISU ETP, były intensywnie testowane od lata 2021 r. Na ich podstawie Siły Obronne Finlandii zdecydowały się zamówić pierwszą seryjną partię 25 pojazdów GTP 4×4, których produkcja już się rozpoczęła.
Kolejny ważny czynnik stanowi przystąpienie Finlandii do Sojuszu Północnoatlantyckiego, co otwiera zupełnie nowe możliwości dla krajowego przemysłu sprzętu obronnego. Ten bardzo dochodowy biznes ma również wpływ na wzmocnienie krajowego bezpieczeństwa militarnego i społecznego dostaw. Sisu Auto produkuje pojazdy wojskowe, w odróżnieniu od części innych wytwórców, łącznie z samochodami cywilnymi na jednej linii montażowej. Ta metoda produkcji, w połączeniu z dostawą podzespołów dostosowanych do konkretnego pojazdu, daje firmie możliwość szybkiego i wydajnego wytwarzania tych pojazdów w bardzo dużych ilościach, jeśli zajdzie taka potrzeba.
W tym kontekście pierwsze seryjne SISU GTP zostaną dostarczone odbiorcy jeszcze w tym roku. W praktyce oznacza to cotygodniową produkcję dwóch w pełni wyposażonych pojazdów wojskowych od jesieni jesienią, co jednocześnie oznacza osiągnięcie od przyszłego roku rocznych zdolności produkcyjnych prawie stu pojazdów rocznie. Przy czym podmiot będzie nadal pracować nad zwiększeniem mocy wytwórczych, gdyż zgodnie z prognozami rynkowymi już za dwa lata, czyli od 2025 roku, powinien być w stanie wyprodukować prawie dwukrotnie więcej pojazdów. Zgodnie z oczekiwaniami Sisu Auto, popyt na takie pojazdy będzie nie będzie słabł przez kolejną dekadę.
Główna część wzrostu zatrudnienia dla rosnącej produkcji będzie miała miejsce w krajowej sieci dostawców produkujących części samochodowe, ponieważ własna produkcja Sisu Auto koncentruje się na końcowym montażu pojazdów. Niemniej celem Sisu pozostaje zapewnienie wzrostu zatrudnienia o kilku, kilkunastu pracowników fizycznych i umysłowych w jego fabryce w Karja.
Ani Sisu, ani Aventum, który doradzał Oy Sisu Auto Ab, ani Tesi w oficjalnych materiałach nie podają wartości tej transakcji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu