Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Rosyjski bezzałogowiec Forpost widziany nad Syrią

W sieci pojawiło się zdjęcie sygnowane przez syryjskiego spottera pokazujące rosyjski bezzałogowy statek powietrzny Forpost sfotografowany w pobliżu bazy Khmeimim w Syrii. Forpost to izraelski bezzałogowiec IAI Searcher Mk II montowany w Rosji z części dostarczanych z Izraela. Jest to obecnie największy i najbardziej zaawansowany rozpoznawczy bezzałogowy system powietrzny w rosyjskich siłach zbrojnych.
Zainteresowanie rosyjskiej armii nowymi bezzałogowymi systemami powietrznymi gwałtownie wzrosło po wojnie z Gruzją w sierpniu 2008 r. Krótko po tym Rosjanie zakupili takie systemy od Izraela. W kwietniu 2009 r. Ministerstwo Obrony Rosji zamówiło w Izraelu za 53 miliony dolarów dwa średnie systemy bezzałogowe IAI Searcher Mk II (każdy zestaw to trzy statki powietrzne i stacja naziemna) oraz dziesięć lekkich zestawów przenośnych Bird Eye 400; zostały one dostarczone latem 2010 r. Rosja chciała także kupić duże bezzałogowe systemy powietrzne Heron, ale Izrael odmówił ich sprzedania. Celem zakupu systemów izraelskich, jak powiedział wtedy rosyjski wiceminister obrony odpowiedzialny za dostawy uzbrojenia Władimir Popowkin, było określenie możliwości takich systemów w strukturze sił zbrojnych i poznanie taktyki i metod ich użycia. Popowkin obiecał, że systemy te nie będą używane bojowo.
12 października 2010 r. rosyjska korporacja Oboronprom i izraelska IAI podpisały kolejny kontrakt za 400 mln dolarów na montaż w Rosji dziesięciu systemów Searcher Mk II (czyli 30 statków powietrznych) z elementów dostarczanych z Izraela. System otrzymał rosyjską nazwę Forpost (forpoczta). W ramach tego samego kontraktu zostały zamówione też małe Bird Eye 400, które otrzymały lokalną nazwę Zastawa (pikieta). Bezzałogowce Forpost montowane w Rosji są napędzane australijskimi silnikami Jabiru 2200 o mocy 60 kW (80 KM) zamiast oryginalnych brytyjskich UAV Engines Ltd AR682 (56 kW, 75 KM). Montaż statków powietrznych jest prowadzony przez Uralskij Zawod Grażdanskoj Awiacji (UZGA, Uralski Zakład Lotnictwa Cywilnego) w Jekaterynburgu, należący do korporacji Oboronprom. Kontrakt ten został wykonany na początku 2014 r. Podobno w 2015 r. rosyjskie Ministerstwo Obrony zamówiło jeszcze 10 systemów Forpost.
Bezzałogowe systemy powietrzne Forpost służą obecnie w rosyjskich siłach zbrojnych przyporządkowane do baz lotniczych marynarki wojennej i sił powietrznych w Budionnowsku (jeden system plus jeszcze jeden wysunięty na lotnisku Mozdok), Czerniachowsku (dwa systemy), Siewieromorsku (dwa) i Jelizowo (dwa), a także w ośrodku doświadczalno-szkoleniowym w Kołomnie (dwa). Co najmniej trzy statki powietrzne zostały stracone nad wschodnią Ukrainą w 2014-2015 r.
W czasie wystawy „Armia 2015” w Kubince w czerwcu ubiegłego roku zakład UZGA przedstawił plakaty o trzech kolejnych wersjach Forposta. Wersja Forpost-M ma dostać radiolinię z kodowaniem oraz odbiornik nawigacji satelitarnej, wersja Forpost-R zaś dostanie aparaturę retranslacji (do wydłużania zasięgu łączności innych Forpostów) oraz system rozpoznania radiowego. Trzecia wersja, jeszcze bez nazwy ma mieć radar obserwacji bocznej.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc