Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Rosja: badania zmodernizowanych silników NK-12MPM na finiszu

Pierwszy zmodernizowany Tu-95MSM. Fot. OAK

23 grudnia agencja informacyjna Interfaks-AWN przekazała, że badania państwowe zmodernizowanych silników NK-12MPM, napędzających zmodernizowane bombowce strategiczne Tu-95MSM, są już na ukończeniu. Jednocześnie spółka ODK-Kuzniecow zaproponowała czterokrotne wydłużenie resursu tych silników.

Powyższe informacje przekazał Interfaksowi-AWN Aleksiej Sobolew, zastępca dyrektora generalnego i dyrektor zarządzający spółki ODK-Kuzniecow, wchodzącej w skład Zjednoczonej Korporacji Silnikowej (ODK – Objedinionnaja dwigatielestroitielnaja korporacyja). Wtórował mu Pawieł Czupin, konstruktor generalny spółki z Samary. Czupin powiedział, że na podstawie wyników kończących się prób państwowych NK-12MPM, jak i doświadczeń z eksploatacji NK-12MP, w ODK-Kuzniecow rozpoczęto prace zmierzające do czterokrotnego wydłużenia resursu NK-12MPM. Trwają przygotowania do rozpoczęcia niezbędnych badań stanowiskowych silnika. Istniejące silniki NK-12MP będą modernizowane do wersji MPM w trakcie planowych remontów (mniej więcej odpowiedników zachodnich prac MLU). Silniki NK-12MPM mają m.in. nowe łopaty śmigieł AW-60N, produkowane przez spółkę NPP „Aerosiła”. Nowe śmigła na przykład zredukowały o 50% poziom generowanych wibracji. Silniki NK-12MPM rozpoczęły program państwowych badań w locie w kwietniu 2018 r. Do listopada 2019 r. przeprowadzono ponad połowę planowych badań w locie. Program badań silników miał zakończyć się latem br. Silniki NK-12MPM mają cechować się niższym spalaniem, „znacząco” wydłużając promień działania Tu-95MSM bez tankowania w powietrzu (obecny zasięg to 10 500 km przy prędkości przelotowej 700 km/h). Interfaks-AWN wspomina także o „podwojeniu” liczby zabieranego uzbrojenia (pocisków manewrujących), choć trudno powiedzieć, co to ma oznaczać, gdyż już obecnie liczbę pocisków (czy to Ch-55SM/-555, czy nowszych Ch-101/-102; jedynego przenoszonego uzbrojenia) ogranicza wyłącznie pojemność komory bombowej (6-pociskowa rewolwerowa wyrzutnia MKU-6) i liczba punktów podwieszeń podskrzydłowych (maksymalnie 10 do Ch-55/-555 lub osiem do Ch-101/-102) i nie wiadomo, jakie zmiany mogłyby być wprowadzone w tym zakresie.

Silnik NK-12MP zachowany jako pomnik przy zakładach ODK-Kuzniecow z okazji ich 105-lecia. Fot. ODK

Ministerstwo Obrony FR zapowiadało dotychczas, że w silniki NK-12MPM będą wyposażone wszystkie zmodernizowane bombowce Tu-95MSM. Zmodernizowany prototypowy Tu-95MSM miał swój oblot w sierpniu br. Seryjna modernizacja Tu-95MS ma zacząć się w nowym roku. Silnik NK-12 skonstruowany jeszcze w latach 50. Wersję NK-12M o mocy maksymalnej 15 000 KM (11 186 kW) i nominalnej 12 000 KM (8949 kW) oblatano w 1957 r. Bombowce z silnikami NK-12M oznaczono Tu-95M. Jeszcze w 1957 r. powstały wersje rozwojowe silnika – NK-12MW (wykorzystane w transportowych An-22), a następnie NK-12MP. Moc pozostała zbliżona, rósł natomiast resurs silnika. Po zakończeniu produkcji Tu-95M po silniki NK-12MP sięgnięto ponownie w latach 70., gdy konstruowano morski samolot patrolowy/ZOP Tu-142M, a następnie wywodzący się z jego konstrukcji bombowiec strategiczny Tu-95MS (produkcja w latach 1979–1991). Warto dodać, że Tu-95MS produkowano w Kujbyszewie, jak w czasach ZSRS nazywała się Samara. NK-12MP nadal pozostaje najmocniejszym lotniczym silnikiem turbośmigłowym świata, a konstruowanie i produkcja takich silników o dużej mocy wciąż nie są łatwe, czego dowodzi historia rozwijanego wolno i w bólach EuroProp International TP400-D6 (moc 11 620 KM/8665 kW) do samolotu transportowego Airbus A400M.

reklama JELCZ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc