9 grudnia rosyjska agencja informacyjna Interfaks-AWN opublikowała wywiad z pierwszym wiceprzewodniczącym kolegium Komisji Wojskowo-Przemysłowej Andriejem Jelczaninowem. Wśród poruszonych tematów był także nowej generacji samolot wczesnego wykrywania i dowodzenia A-100 Priemier, którego program notuje opóźnienia.
Powodem przeprowadzenia wywiadu z Jelczaninowem była seria spotkań pod kierownictwem prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina, w których na początku listopada w Soczi brało udział kierownictwo Ministerstwa Obrony FR, Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych FR oraz rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego oraz Komisji Wojskowo-Przemysłowej FR (WPK – Wojenno-promyszlennaja komissija), do której zadań należy przede wszystkim nadzór nad wykonaniem państwowego programu modernizacji technicznej rosyjskiego wojska. Głównym tematem wspomnianych listopadowych spotkań było omówienie takiego kolejnego państwowego programu (GPW – Gosudarstwiennaja programma woorużenija) na lata 2024–2033.
Zapytano o postępy programu A-100 Jelczaninow odpowiedział, że obecnie wiadomo, że seryjne samoloty A-100 będą zamawiane właśnie w kolejnej perspektywie planistycznej po 2024 r. Wynika to przede wszystkim z przeciągającego się rozwoju samolotu A-100, którego prototyp nie ma wciąż wszystkich zamówionych systemów pokładowych. Jednak to nie system radiolokacyjny przenoszony przez A-100 notuje opóźnienia, czego można byłoby spodziewać się, gdyż to najbardziej złożony element wyposażenia A-100. Obecnie A-100 wciąż nie ma docelowego pokładowego systemu zasilania i przez to lata z przejściowym, najwyraźniej zaadaptowanym z samolotu A-50M/U. Nowy system zasilania ma dostarczyć spółka NPP Aerosiła, która jeszcze się z tego zadania nie wywiązała. Drugim powodem opóźnień jest pokładowy system samoobrony samolotu, także jeszcze niegotowy. Nad nim z kolei pracuje Centralnyj nauczno-issledowatielskij radiotiechniczeskij institut (CNIRTI) imieni akadiemika A. I. Bierga, co wskazuje, że chodzi o system walki radioelektronicznej, których konstruowaniem CNIRTI się zajmuje. Jelczaninow powiedział, że program badań państwowych podzielono na etapy, aby dalej nie opóźniać przygotowań do rozpoczęcia produkcji. W 2021 r. rozpoczęły się wstępne badania w locie prototypowego A-100, natomiast badania państwowe A-100 mają rozpocząć się w 2023 r.
Rozwój powietrznego stanowiska wczesnego wykrywania i dowodzenia A-100 Priemier trwa od 2006 r. (zamówienie podpisane 8 czerwca). Pierwotnie program A-100 miał być ukończony w latach 2013–2014, a dostawy seryjnych samolotów miały rozpocząć się po 2016 r. Plany te pokrzyżowało wolniejsze od zakładanego tempo rozpoczęcia seryjnej produkcji samolotu transportowego Ił-76MD-90A, który wybrano na nosiciela systemu, w zakładach Awiastar-SP. Paradoksalnie przysłużyło się to samemu systemowi radiolokacyjnemu, który w międzyczasie przekonstruowano. Oryginalny zatwierdzony projekt techniczny pochodził z 2006 r. W 2013 r. podpisano nowe państwowe zamówienie na przekonstruowanie systemu radiolokacyjnego w oparciu o najnowszą półprzewodnikową bazę elementową. Prace te zakończono w 2017 r., w ich rezultacie powstały system radiolokacyjny wykorzystuje półprzewodnikową cyfrową antenę AFAR (aktywna z fazowanym szykiem antenowym). Jedyne co się nie zmieniło to jej pasmo pracy – centymetrowe pasmo S. W opracowanie i wdrożenie do produkcji nowej anteny zaangażowany był Koncern Wiega (projektant systemu), NTC Zawod „Leniniec” (obecna nazwa spółki to Zasłon) i FGUP RNIIRS (Rostowskij-na-Donu Nauczno-Issledowatielskij Institut Radioswiazi). Przy czym RNIIRS miał zastąpić Zasłon jako poddostawca i producent systemu.
Według kontraktu z sierpnia 2015 r. Awiastar-SP miał dostarczyć trzy Iły-76MD-90A (numery seryjne 01-03, 01-04 i 01-05) do przebudowy pod prototypy A-100 (jedyny latający A-100 to egzemplarz 01-03, co sugeruje, że pozostałych dwóch Iłów-76MD-90A na razie nie przebudowano). Przebudową tych samolotów do wersji A-100 zajmuje się TANTK (Taganrogskij awiacyonnyj nauczno-tiechniczeskij kompleks) im. G. M. Bierijewa. Z powodu późniejszej od planowanej dostępności Iła-76MD-90A, od 2016 r. wyposażenie przyszłego A-100, m.in. pod względem zgodności elektromagnetycznej, badano w locie z wykorzystaniem tzw. latającego laboratorium A-100LŁ (na zdjęciu już bez systemu radiolokacyjnego, który przełożono na prototyp A-100), do której to roli dostosowano jeden z A-50. W 2017 r. Ministerstwo Obrony FR ogłosiło, że planuje kupić 39 samolotów A-100, a rozpoczęcie dostaw seryjnych ma rozpocząć się przed upływem 2020 r. Oblot prototypowego A-100 nastąpił 18 listopada 2017 r. Badania w locie prototypu A-100 prowadzi 929. Państwowy Ośrodek Lotniczo-Doświadczalny im. W. P. Czkałowa (929-j Gosudarstwiennyj lotno-ispytatielnyj centr Ministierstwa oborony Rossijskoj Fiedieracyi imieni W. P. P. Czkałowa, 929 GLIC WWS) w Achtubińsku, dokąd przebazowano samolot. W kwietniu 2020 r. agencja informacyjna RIA Nowosti podała, że pierwszy A-100 Siły Powietrzno-Kosmiczne FR odbiorą w 2024 r., co teraz poniekąd potwierdził Jelczaninow.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu