16 maja niemiecka grupa przemysłowa Rheinmetall AG i izraelska firma Elbit Systems opublikowały informacje o nowej, opracowanej wspólnie, 155 mm armatohaubicy samobieżnej na podwoziu kołowym.
Z dwumiesięcznym opóźnieniem poinformowano o prezentacji działa, która odbyła się na początku marca 2023 r. na poligonie Sziwta w Izraelu. Obejmowała ona m.in. prowadzenie ognia. W pokazie uczestniczyli przedstawiciele sił zbrojnych: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Węgier. Nowe działo samobieżne powstało na podstawie zeszłorocznej umowy zawartej między obydwoma podmiotami, na mocy której podjęły one wspólne prace nad opracowaniem, wyprodukowaniem i wprowadzeniem na rynek zautomatyzowanej 155 mm armatohaubicy samobieżnej na podwoziu kołowym. Firmy wykorzystały swoje doświadczenie związane z pracami nad innymi typami dział samobieżnych (PzH 2000 czy samobieżna armatohaubica na podwoziu samochodu ciężarowego HX3 10×10 w przypadku Rheinmetall AG, rodzina ATMOS w przypadku Elbitu), co znacznie przyspieszyło realizację prac. Niemiecko-izraelski zespół o nazwie Rheinmetall Elbit (z Rheinmetall Landsysteme GmbH jako podmiotem wiodącym) ma brać udział w kilku programach na rynku europejskim, w tym w niemieckim Future System, Indirect Fire, Medium-Range (niem. ZukSysIndF, pol. przyszły system artyleryjski ognia pośredniego o średnim zasięgu), dzięki któremu artyleria Bundeswehry przejdzie modernizację, a może również rozbudowę. Istotnym projektem jest również brytyjski program Mobile Fires Platform (pol. mobilna platforma artyleryjska), to jest program zakupu następcy wysłużonych 155 mm haubicoarmat AS90. Nie bez znaczenia jest zainteresowanie innych potencjalnych nabywców, jak Królestwo Niderlandów (obecnie użytkuje niewielką liczbę PzH 2000) czy Węgry (są w podobnej do Holandii sytuacji, przy czym oczekują na zakończenie realizacji zamówienia na 24 niemieckie działa). Te ostatnie wyraziły nawet jakiś czas temu zainteresowanie nabyciem 155 mm armatohaubicy samobieżnej na podwoziu kołowym, zapewne dla 5. Brygady Piechoty „István Bocskai”. Firmy są też zainteresowane poszukiwaniem innych potencjalnych nabywców.
Według komunikatu prasowego, zaprezentowane działo można już traktować jako dojrzały system. Łączy on 155 mm działo Rheinmetalla o długości lufy 52 kalibrów z bezzałogową, całkowicie zautomatyzowaną wieżą opracowaną przez Elbit Systems. Obecnie trwają testy rozwiązania, zaś równolegle prowadzony jest dwustronny transfer technologii. Ponadto Rheinmetall prowadzi prace nad modyfikacjami całego systemu, które mają dostosować go do wymagań europejskich nabywców. Obecnie proponowane podwozie stanowi samochód ciężarowy RMMV HX3 10×10, a poza nim i działem Rheinmetall dostarcza również zestaw czujników oraz komponenty systemu kierowania ogniem. Docelowo możliwe będzie zastosowanie nowego działa o długości lufy 60 kalibrów i powiększonej komorze amunicyjnej, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie zasięgu prowadzenia ognia do 83 km przy wykorzystaniu obecnie stosowanej amunicji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu