27 grudnia południowokoreańska agencja DAPA poinformowała o podpisaniu, w grudniu, międzyrządowej umowy LOA ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zamówienia drugiej partii wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Jak wskazuje DAPA druga transza ma objąć 20 egzemplarzy, które dołączą do 39 dostarczonych w latach 2019-2022 (jeden został skasowany w wyniku uszkodzeń odniesionych w czasie kolizji z ptakiem 4 stycznia 2022 roku). Amerykański Departament Stanu zatwierdził możliwość sprzedaży 25 egzemplarzy 13 września bieżącego roku (wszystkie w konfiguracji Block 4).
Rząd Republiki Korei uruchomił proces zakupu drugiej partii F-35 Lightning II w 2019 roku. Miało to związek z narastającym regionalnym wyścigiem zbrojeń (m.in. rosnącą potęgą militarną Chin, a także kontynuacją zakupów przez Japonię), a także potrzebami własnych Sił Zbrojnych. Co ciekawe, początkowo zakładano zakup samolotów w odmianie F-35B, które mogłyby stanowić część grup lotniczych koreańskich okrętów przystosowanych do współpracy z lotnictwem (przede wszystkim planowanego lotniskowca).
Umowa LOA z Republiką Korei to, najprawdopodobniej, ostatni sukces marketingowy programu F-35 Lightning II w bieżącym roku. Obecnie maszyny tego typu zostały zamówione przez trzy państwa azjatyckie (Republika Korei, Japonia oraz Singapur). Łącznie producent dostarczył blisko 1000 seryjnych F-35 różnych wersji, a globalny nalot przekroczył 770 tys. godzin.
Przyszły rok zapowiada się także owocnie dla programu. Wśród potencjalnych sukcesów można wymienić kolejne umowy eksportowe, m.in. z Republiką Czeską czy Grecją. Dodatkowo oczekiwane jest wznowienie dostaw, już w konfiguracji Block 4. Czy rozpoczęcie montażu ostatecznego pierwszych samolotów przeznaczonych dla Polski.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu