22 lutego rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania zadane przez redakcję Zespołu Badań i Analiz Militarnych poinformował, że na stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników typu B860.
Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 roku. Zgodnie z nią, cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln PLN brutto. Ostatecznie pierwszy z nich, H-11 Bolko, został odebrany 10 stycznia 2020 roku. W kolejnych miesiącach stoczni udało się dostarczyć także H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i H-12 Semko (listopad). W bieżącym roku zaplanowano przejęcie dwóch pozostałych: H-3 Leszko (rozpoczął próby morskie pod koniec stycznia) oraz H-13 Przemko.
Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej. Wszystko zależy do zapisów kontraktowych i ewentualnych negocjacji pomiędzy stronami odnośnie rozwiązania problemu. Nie można wykluczyć, że problemy z realizacją umowy były także powodem zmian z zarządzie Remontowa Shipbuilding S.A. na początku bieżącego roku.
Obecnie obok holowników typu B860 powyższa stocznia realizuje także budowę dwóch seryjnych niszczycieli min typu Kormoran II. Także w tym przypadku odnotowano przesunięcie terminów zapisanych w kontrakcie z grudnia 2017 roku. Bazowa umowa była w ostatnich miesiącach aneksowana i zamawiający zgodził się na zmianę terminu realizacji budowy okrętów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jak najszybciej powinno się zamówić przynajmniej 3-4 sztuki kolejnych niszczycieli min Kormoran 2 i oczywiście przypilnować ich terminów. Przy większej liczbie jednostek tej serii ich cena powinna spaść a MW zyska kolejnych następców obecnych przestarzałych jednostek.