8 października izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems opublikowała zapowiedź swojej ekspozycji na wystawie i konferencji AUSA Annual Meeting and Exhibition 2024, która odbędzie się 14-16 października w Waszyngtonie.
Podczas waszyngtońskiego przedsięwzięcia, organizowanego przez stowarzyszenie Association of the United States Army (AUSA) kluczowym elementem wystawy izraelskiej firmy mają być systemy związane ze zwalczaniem bezzałogowych statków powietrznych C-UAS (Counter-Unmanned Aerial Systems). Najważniejsze w tym względzie mają być laserowy system przeciwlotniczy Lite Beam i zdalnie sterowane stanowisko Samson 30 mm. Obydwa systemy zostaną zamontowane na platformach kołowych – pojazdami bazowymi będą wielozadaniowe lekkie pojazdy opancerzone JLTV. Rozwiązania te mają zapewnić mobilnym pododdziałom lądowym skuteczną i elastyczną ochronę przed atakami w powietrza, w tym prowadzonymi z wykorzystaniem dronów FPV, amunicji krążącej itp. Powodzenie obrony w trudnych sytuacjach zwiększa przeżywalność własnych sił przy równoczesnym zwiększeniu szans na realizację zadania. Rafael ADS ma też zaoferować do systemu zestaw zaawansowanych czujników, które mają zapewniać wysokie prawdopodobieństwo wykrycia zagrożenia nie tylko dziś, lecz także w przyszłości, co ma stanowić odpowiedź na ewoluujące środki napadu powietrznego.
O ile wspomniane systemy mają być rozwiązaniem towarzyszącym pododdziałom podczas przemarszów i postojów, o tyle bezpośrednią ochronę pojazdów może zapewniać aktywny system ochrony Rafael Trophy, który również będzie prezentowany w Waszyngtonie. Wspomnienie go w kontekście zdolności do zwalczania systemów bezzałogowych jest uzasadnione, bowiem jakiś czas temu system ten podczas testu poligonowego udowodnił zdolność do zwalczania tego rodzaju zagrożeń za pomocą swoich przeciwpocisków. Zachowano oczywiście zdolność do zwalczania przeciwpancernych pocisków kierowanych czy pocisków z granatników przeciwpancernych. Jak podkreśla producent, system Trophy (głównie wersja HV) został wybrany przez kilka sił zbrojnych na świecie i jest montowany na wielu platformach, od transporterów opancerzonych po czołgi podstawowe. W Stanach Zjednoczonych nie jest to zresztą żadna nowość, bowiem Trophy HV został zintegrowany i jest produkowany seryjnie do czołgów M1A2 SEPv3. Wśród innych pojazdów, z którymi zintegrowano Trophy HV i na których jest on lub będzie montowany seryjnie, można wskazać także m.in. czołgi Challenger 3, Leopard 2A7A1 i Leopard 2A8 czy Merkawa Mk IVM i Mark IV Barak, jak również transporter opancerzony Namer. System został sprawdzony w warunkach bojowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu