12 stycznia zakłady PZL-Świdnik S.A., stanowiące część koncernu Leonardo, opublikowały oświadczenie dotyczące kwestii wielozadaniowych śmigłowców AW149 dostarczanych do Wojska Polskiego.
W przesłanym do mediów oświadczeniu czytamy - W nawiązaniu do ostatnich nieprawdziwych informacji, które pojawiły się w polskiej przestrzeni medialnej dotyczących przedmiotu umowy, jakim są dostawy śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP, PZL-Świdnik jako Wykonawca kontraktu pragnie wyjaśnić, że dostarczane zgodnie ze specyfikacją umowy śmigłowce są wyposażone w nowoczesne systemy uzbrojenia (w tym precyzyjne, kierowane uzbrojenie rakietowe), nowoczesne systemy samoobrony i ostrzegania przed zagrożeniami oraz zaawansowane systemy obserwacyjne, łączności, kryptografii i przesyłania danych zgodne ze standardami NATO.
Dostarczane dla Sił Zbrojnych RP śmigłowce AW149 mogą bezpiecznie operować w temperaturze do -40 stopni Celsjusza i są wyposażone w system ostrzegania i ochrony przed oblodzeniem w jednym z wariantów certyfikowanych dla tej platformy.
W ramach umowy, wraz z ulokowaniem produkcji śmigłowców w PZL-Świdnik, przekazywane są do kraju istotne z punktu widzenia obronności Państwa zdolności przemysłowe, które umożliwiają produkcję, zarządzanie konfiguracją śmigłowców, ich rozwój i modernizację oraz wsparcie całości programu z terytorium Polski.
PZL-Świdnik jest sprawdzonym i strategicznym partnerem Sił Zbrojnych RP, dla których od 70 lat dostarcza śmigłowce oraz zaawansowane usługi wsparcia. PZL-Świdnik jako ważne ogniwo systemu obrony Państwa bierze również aktywny udział w przygotowaniu i zabezpieczaniu Wojska w ramach ustawowych procedur przewidzianych na czas kryzysów oraz wojny.
Przypomnijmy, na mocy kontraktu z 1 lipca 2022 roku, Agencja Uzbrojenia zamówiła 32 śmigłowce AW149. Mają one trafić do struktur 25. Brygady Kawalerii Powietrznej i pozwolą na zapoczątkowanie procesu wymiany sprzętowej w powyższej jednostce. Do końca 2023 roku dostarczono trzy egzemplarze. Polska jest pierwszym państwem NATO, które zdecydowało się zamówić wiropłaty tego typu. Obecnie konstrukcja jest promowana m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie prowadzone jest postępowanie konkursowe dotyczące wybory następcy m.in. wielozadaniowych śmigłowców Westland Puma.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pracowalem tam 10 lat i odkąd Włoch kupił ten zakład ta produkcja zeszła na psy. Dla wyjaśnienia tam nie produkujemy AW 149 ani 139 w 100 procentach. Robimy tam tylko skorupy bo tego Wloch niechce robić bo sa to materiały rakotwórcze. Do tego Jakość tych produktów to masakra i na co dzień jest zasada, jakość to będzie. Co do śmigłowca to takie W3 czy Caracal biją ten prototyp na głowę. To plastikowy badziew i wiem ze nadal sa z nim problemy. Odradzam zakup jakichkolwiek wyrobów tego producenta. one na polu bitwy wogole sie nie sprawdzą a związki zawodowe działające w tym zakładzie uspokoję, nikt was nie zamknie bo nikt tego rakotwórczego g nie chce dotykać