1 lutego Ministerstwo Obrony Norwegii poinformowało o wynikach pracy zespołu audytorskiego, którego celem było opracowanie wniosków związanych z problemami eksploatacyjnymi wielozadaniowych śmigłowców NHIndustries NH90NFH, które mają być eksploatowane przez Marynarkę Wojenną i Straż Wybrzeża.
Audyt został zlecony pod koniec października zeszłego roku, po analizie danych i opóźnieniach programu. Przypomnijmy, Oslo (w 2001 roku) zamówiło czternaście NH90NFH, które miały trafić do Marynarki Wojennej (sześć) i Straży Wybrzeża (osiem) i zastąpić obecnie eksploatowane Westland Lynx. Ostatecznie w Norwegii znajduje się obecnie jedynie siedem maszyn, a ich gotowość operacyjna jest poniżej zakładanych wyników.
Wobec tego audytorzy zaproponowali następujące rozwiązanie – wszystkie NH90NFH przebudować do jednakowego standardu ZOP, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej, które stanowiłyby element wyposażenia fregat typu Nansen, a także mogłyby stacjonować na okręcie zaopatrzeniowym HNoMS Maud. Dla Straży Wybrzeża potrzebny byłby zakup nowych wiropłatów bądź podpisanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z cywilnym operatorem śmigłowców. Dodatkowo wsparciem dla nich (oraz AW101) miałyby być bezzałogowe aparaty latające. Wnioski mają zostać wykorzystane do podjęcia decyzji przez rząd, co planowane jest na bieżący rok.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Norwegii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu