30 września w stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin dostarczono US Navy kolejny wielozadaniowy okręt USS Beloit (LCS 29) podtypu Freedom typu LCS (Littoral Combat Ship).
Dostawa okrętu była możliwa po tym jak z końcem sierpnia zakończono z wynikiem pozytywnym jego próby morskie. USS Beloit jest 15 i zarazem przedostatnim okrętem zbudowanym wg projektu Freedom, a także 29 okrętem typu LCS w ogóle. Nie można pominąć także faktu, że jest to pierwszy okręt w historii US Navy, który otrzymał imię na cześć miasta Beloit w stanie Wisconsin. Decyzja o wyborze nazwy tego miasta dla jednego z okrętów typu LCS była podyktowana chęcią uhonorowania zasług jego mieszkańców na rzecz morskiego rodzaju sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (w mieście tym znajdowała się m.in. fabryka silników Fairbanks, Morse and Company). Program ten miał za zadanie pozyskanie dla US Navy jednostek mogących podejmować działania nawet w tak skomplikowanych rejonach jak obszary przybrzeżne (szczególnie w aspekcie działań asymetrycznych), zakładał budowę łącznie 52 okrętów. Później liczbę tę zredukowano do 35, przy czym założono, że 16 należeć będzie do podtypu Freedom, a 19 do podtypu Independence. Program LCS od początku trapiony był licznymi problemami z jakością, z czego najpoważniejsze dotyczyły systemu napędowego oraz przekładni zbiorczo redukcyjnych. Dodatkowo odmiana Freedom nie jest szczególnie pożądana w US Navy, stąd podniesienia bandery przeplatają się ze spektakularnymi wycofaniami. Do chwili obecnej z 15 przyjętych do służby okrętów typu Freedom szeregi floty opuściło 5 jednostek czyli 1/3 całego stanu, przy czym rekordzistą jest, póki co, USS Sioux City (LCS 11), na pokładzie którego banderę opuszczono po zaledwie 4 latach, 8 miesiącach i 26 dniach, podczas gdy docelowa norma eksploatacji ustalona została na 25 lat.
Zamówienie na budowę przyszłego Beloit stocznia otrzymała w dniu 18 września 2018 roku, położenie stępki odbyło się z kolei 22 lipca 2020 roku, podczas gdy wodowanie miało miejsce 7 maja 2022 roku (Chrzest i wodowanie przyszłego USS Beloit/ZBiAM.pl). Podobnie jak wszystkie jednostki typu Freedom, także i Beloit zostanie podporządkowany, utworzonemu 7 listopada 2014 roku, drugiemu dywizjonowi LCS LCSRON2 (Littoral Combat Ship Squadron Two) podległemu dowództwu Naval Surface Force Atlantic (SURFLANT) z bazą w Mayport na Florydzie.
Jednostki typu Freedom legitymują się wypornością pełną 3500 ton przy wymiarach 115,3x17,5x4,0 m. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych Rolls-Royce MT30 o mocy po 36MW oraz dwóch silników wysokoprężnych Colt-Pielstick 16PA6B o mocy po 6400 kW. Ruch postępowy zapewniają cztery pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa, z których dwa są sterowalne (153SII) oraz dwa nie sterowalne (153BII). Prędkość maksymalna wynosi 47 węzłów, a zasięg przy 45 węzłach wynosi 1500 Mm (3500 Mm przy ekonomicznej prędkości 18 węzłów). Okręty tego typu pod lądowiskiem dla śmigłowców (o powierzchni 170,6 m2 mają pokład misyjny o powierzchni 213,2 m2. Uzbrojenie stałe jest skromne i składa się z pojedynczej armaty BAE Systems Mk110 kal. 57mm L/70 oraz 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk49 systemu RAM. Pozostałe uzbrojenie i specjalistyczne wyposażenie wchodziło (lub wchodzić miało) w skład konkretnych modułów misyjnych. Okręty mają możliwość przyjmowania śmigłowców typu MH-60S oraz dwóch bezzałogowych maszyn typu MQ-8B/C Fire Scout. Nieco ponad dwa miesiące temu do służby przyjęto bliźniaczego Nantucket (LCS 27, Następny Freedom przekazany US Navy/ZBiAM.pl). W stoczni Marinette Marine w ostatniej fazie budowy znajduje się także ostatni z okrętów, przyszły Cleveland (LCS 31). Jego przekazanie do służby planowane jest na przyszły rok.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu